بحران آب به شمال ایران رسید/ بحران آب عامل مهاجرت در 25 سال آینده

بحران آب به شمال ایران رسید/ بحران آب عامل مهاجرت در 25 سال آینده

بحران آب به شمال ایران رسیده و بسیاری از مهاجرت‌های 25 تا 30 سال آینده به دلیل بحران آب خواهد بود. مدیر سابق دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب وزارت نیرو با اعلام این مطلب گفت بسیاری از مناطق کشور اکنون با بحران آب مواجه شدند و تنها با مسکن‌های موقتی مانند انتقال آب التیام یافته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی‌رغم وعده‌های مسولان، حتی با طی شدن نیم بیشتری از تابستان هم بحران آبی کمتر نشد و در حال حاضر اکثر استان‌های ایران با مساله کمبود آب مواجه شدند.

هدایت فهمی، کارشناس آب و مدیر سابق دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب وزارت نیرو به تجارت‌نیوز می‌گوید: بسیاری از شهرها اکنون با بحران آب مواجه‌ هستند و کل کشور در 30 سال آینده با این فاجعه رو‌به‌رو می‌شود.

او توضیح می‌دهد: شهرهایی که از آب‌های سطحی استفاده می‌کنند همین الان هم با بحران آب روبه‌رو هستند مساله انتقال آب، مشکل آب در شهرهایی مانند اصفهان را در دراز مدت حل نمی‌کند زیرا این روش حل بحران آب، ناپایدار است و تقاضا برای آب را بیشتر می‌کند زیرا مدیریت مصرف انجام نمی‌شود.

فهمی توضیح می‌دهد: شهرهایی که از آب زیرزمینی استفاده می‌کنند، ذخیره استراتژیک آب‌ها را به خطر می‌اندازند و درست است که اکنون مشکلات چندانی ندارند اما در آینده با کسری ذخایره آب و در نتیجه فرونشست زمین مواجه می‌شوند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند مساله کاملا جدی می‌شود.

او مساله انتقال آب را مسکن موقتی می‌داند و می‌گوید: در بسیاری از شهرها مانند تهران که آب به هر صورت تامین شده، کمبود آب و وضعیت بحرانی اکنون حس نمی‌شود اما بدون شک این ماجرا به پایتخت هم می‌رسد.

در همین زمینه شرکت آب و فاضلاب تهران بارها هشدار داده بود که ذخایر سدها نصف شده و حالا گویا برای تامین آب تهران پای منابع آبی شهرهای شمالی را وسط کشیده‌اند.

هفته پیش، شرکت آب منطقه‌ای تهران مجوز اجرای طرح «سامانه مهار نشت آب سد لار» برای تامین آب آشامیدنی پایتخت را دریافت کرد و اکنون پیگیر اجرای آن در بالادست سد در حال ساخت هراز است.

بحران آب به شهرهای شمالی رسید

هدایت فهمی همچنین تاکید می‌کند: شهرهایی مانند اصفهان و بقیه شهرهایی که از آب سطحی استفاده می‌کنند در حال حاضر با بحران آب مواجه هستند اما تنش در این شهرها فعلا و به طور موقت کنترل شده است اما در دو یا سه سال آینده قطعا با بحران شدیدتری رو‌به‌رو می‌شوند.

معاون سابق دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب وزارت نیرو ادامه می‌دهد: شهرهای مرکزی و شرقی ایران به طور جدی با بحران آب مواجه شدند و مدل‌های پیش‌بینی نشان می‌دهند که تا 30 سال آینده، مناطق بسیار بیشتری از ایران درگیر بحرانی مشابه خوزستان می‌شوند.

او تاکید می‌کند: شرق کشور مدت‌هاست که کاهش بارندگی دارد اما این بحران این قدر گسترده است که حتی مناطق جنوب غربی مانند زاگرس هم دچار کاهش بارندگی شده‌اند. بنابراین این مناطق هم دچار کاهش منابع آب می‌شوند. همچنین شرق مازندران هم در حال حاضر به طور جدی با کمبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کند.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نیز قبلا در این باره به ایسنا گفته بود: میزان بارش‌ها در استان‌های پربارشی مانند گیلان و مازندران نیز به‌ترتیب حدود 23 و 17 درصد کاهش داشته است.

احدوظیفه درباره مناطق دیگر توضیح داده بود: اوضاع در نوار شرقی کشور بدتر است و استان‌های گلستان 38 درصد، سمنان 39 درصد، خراسان رضوی 47 درصد، خراسان جنوبی 46 درصد و خراسان شمالی 36 درصد کم بارشی داشته‌اند.

این کارشناس آب اضافه می‌کند: مدل‌های پیش‌بینی تغییر اقلیم نشان می‌دهند در بعضی از مناطق تا 40 درصد هم کاهش بارندگی داریم و این موضوع در مناظقی مانند زاگرس و شرق کشور پدیدارتر است و همزمان هم تبخیر افزایش می‌یابد.

فهمی در آخر اخطار می‌دهد: میزان تبخیر به ازای هر درجه افزایش دما، 14 میلیارد مترمکعب افزایش پیدا می‌کند و کل کشور در 25 تا 30 سال آینده وارد فاز بحران سراسری می‌شود و این وضعیت مدیریت آب ما را با فاجعه سراسری ملی رو‌به‌رو می‌کند.

خشکسالی و کمبود بارش به جز تاثیر مستقیم بر بحران آب در کشور، باعث افزایش خطر فرونشست زمین می‌شود و این مساله به گفته کارشناسان چنان جدی است که ممکن است حتی سرزمین‌هایی از شرایط زیستی خارج شوند.

برای مطالعه بیشتر در مورد مشکلات آب و انتقال آب، گزارش «آب مازندران به تهران منتقل می‌شود» را هم بخوانید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد