طالبان با ایران جنگ آب راه می‌اندازد؟

طالبان با ایران جنگ آب راه می‌اندازد؟

در حالی که خشکسالی بی‌سابقه‌ای بر ایران سایه انداخته و وضعیت تعداد زیادی از استان‌های ایران را نگران‌کننده کرده است، طالبان بر حدود 80 درصد مساحت کشور افغانستان مسلط شده و همین موضوع نگرانی‌های زیادی برای تامین حقابه سیستان و بلوچستان از هیرمند ایجاد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، تسلط طالبان بر عمده مناطق افغانستان نگرانی را برای جنگ آب در مرزهای شرقی ایران بیشتر از پیش کرده است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که پیش از این هم اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان از معامله آب با نفت ایران صحبت کرده بود.

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسایل افغانستان که نگران سلطه کامل طالبان به افغانستان است به تجارت‌نیوز می‌گوید که خطر جنگ آب در مرزهای شرقی و در صورت تسلط طالبان بر افغانستان بیشتر از همیشه است. چرا که طالبان جریانی نزدیک به عربستان است و از نظر رفتاری قايل به گفتگو و پایبندی به معاهدات بین‌المللی نیستند و در صورتی که طالبان در افغانستان به قدرت برسند، امکان دارد با اعمال قدرت نظامی این معضل را رقم بزنند.

ملازهی تاکید می‌کند: در دهه پنجاه قراردادی درباره رود هیرمند در کابل منعقد شد که براساس آن قرار بود، 26 مترمکعب آب در ثانیه حقابه ایران باشد و افغان‌ها هم آن را پذیرفتند اما بعد از کودتا و جنگ‌های داخلی و خارجی در افغانستان آن قرارداد انجام نشد و حکومت‌های افغانستان هم از انجام کامل آن قرارداد سر باز زدند.

حالا اما افغان‌ها پا را فراتر گذاشته‌اند و اشرف غنی چند وقت پیش اعلام کرد که با افتتاح سد کمال خان، کشورش از این پس در مقابل نفت به ایران آب می‌دهد.

این کارشناس مسایل افغانستان توضیح می‌دهد: واقعیت این است که افغان‌ها در هیچ برهه زمانی به قرارداد حقابه پایبند نبودند و مشکلات کم‌آبی در سیستان و بلوچستان هم ناشی از عدم اجرای همین قرارداد است و حالا با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان ممکن است اوضاع بدتر هم شود.

هیرمند بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رودخانه افغانستان است که از شرق، وارد خاک ایران شده و به رود پریان و تالاب هامون می‌ریزد و حالا که افغانستان روی این رودخانه سدهای متعدد احداث کرده است، خشکسالی در سیستان و بلوچستان تشدید شده است.

شه‌بخش گرگیج، نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها پیش از این گفته بود: 40 تا 50 درصد روستاهای استان سیستان وبلوچستان به دلیل بحران کم‌آبی در تخلیه هستند. روستایی که 100 خانوار داشته، الان 40 خانوارش باقی مانده و بقیه مهاجرت کرده‌اند و 40 تا 50 درصد روستاها در حال تخلیه هستند.

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسایل افغانستان توضیح می‌دهد: در آن سوی مرز و در سمت افغانستان، مزارع گسترده خشخاش به وجود آمده و این مزارع منبع درآمد طالبان هستند و از طرف دیگر سدسازی هم انجام شده است و با این وضعیت، انتظار اینکه وضعیت کم آبی در این سمت مرز و در سیستان و بلوچستان تشدید شود، وجود دارد.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش «جنگ آب در منطقه» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد