پرمصرف ها منتظر قبض 5 برابری باشند

پرمصرف ها منتظر قبض 5 برابری باشند

سخنگوی صنعت آب گفت: در تابستان بارش چندانی نداریم و امیدی هم به بارندگی نیست، بارش پاییزه هم با تاخیر مواجه است،...

فیروز قاسم زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال‌های اخیر، کشور خشکسالی را تجربه می کند، اظهار داشت: علیرغم اینکه سال آبی 98-97 و 99-98 پرآب بود دو سال اخیر خشکسالی را تجربه می‌کنیم به طوری که پارسال رکورد خشکسالی زده شد و 37 درصد کاهش بارندگی و امسال 27 درصد کاهش داشتیم یعنی از یک سال کم آب به سال کم آب دیگر وارد شدیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 49 درصد مخازن سدها پر هستند، افزود: حجم مخازن امسال نسبت به پارسال 4 درصد کاهش داشته است.

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: در تابستان بارش چندانی نداریم و امیدی هم به بارندگی نیست، بارش پاییزه هم با تاخیر مواجه است، بنابراین باید با همین ذخایر عبور کنیم.

وی با بیان اینکه باید عرضه و تقاضا و مصارف مدیریت شود، گفت: باید حداکثر بهره وری و صرفه‌جویی اعمال شود تا رفاه اقتصادی و اجتماعی دستخوش تغییر نشود.

وی بیان داشت: در حال حاضر بخش عمده مشترکین خوش مصرف هستند و همکاری داشته‌اند، برای بخش کشاورزی نیز راهنمایی‌های لازم را داشته‌ایم در بخش صنعت نیز مذاکراتی داشته‌ایم که با بازچرخانی آب و آب غیرمتعارف آب شیرین را در اختیار بخش شرب قرار دهند.

قاسم زاده درباره برنامه احیای دریاچه ارومیه گفت: خشکسالی نه تنها ایران بلکه تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده و در این بین شمال غرب کشور ما نیز با افزایش دما و کاهش 15 درصدی بارش نسبت به پارسال مواجه بوده است، به طوری که باید 3 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب رهاسازی می شد که تنها یک  میلیارد و 50 میلیون متر مکعب محقق شده است.

وی اظهار داشت: وزارت نیرو در تکالیف ستاد احیای دریاچه ارومیه 26 تکلیف دارد که به آنها پایبند بوده، بر این اساس مصارف 40 درصد کاهش یافته از سال 93 تاکنون 17 میلیارد متر مکعب رهاسازی شده، 12 هزار چاه غیرمجاز مسدود شده است.

سخنگوی صنعت آب در ادامه یاداور شد: امسال علیرغم خشکسالی 21 درصد مصارف کنترل شده است.

وی درباره طرح تعادل بخشی منابع آبهای زیرزمینی گفت: در اجرای طرح نقص هایی وجود داشت و از 11 میلیارد متر مکعب کاهش برداشت برنامه ششم تنها 3.3 میلیارد متر مکعب محقق شده و این برنامه تا 1404 تمدید شده است، مثلا 92 هزار چاه غیرمجاز مسدود شده است. 

وی همچنین بیان داشت: 54 درصد مشترکین خوش مصرف هستند که میزان تعرفه هایشان نسبت به پارسال افزایش نداشته است.

قاسم زاده در پاسخ به ایلنا درباره علاج فرار سد لار گفت: جلوگیری از فرار آب یک پروژه چند ساله است که شروع شده و برنامه این است که از نشت آب جلوگیری شود.

وی درباره سرانجام تونل بهشت آباد گفت: این پروژه از دستور کار خارج نشده اما تا زمانی که مسيله معارضین و محیط زیست حل نشود وزارت نیرو اقدامی انجام نمی دهد.

وی درباره تعرفه آب پرمصرفها گفت: تعرفه این مشترکین به صورت تصاعدی محاسبه شده و 5 برابر قیمت تمام شده باید پول پرداخت کنند یعنی بابت هر متر مکعب 20 هزار تومان باید پرداخت شود.

وی درباره انتقال آب از خزر بیان داشت؛ تا زمانی که مسایل زیست محیطی حل نشود این پروژه از دستور کار خارج است.

قاسم زاده درباره حقابه هیرمند نیز خاطرنشان کرد: در خصوص حقابه هیرمند برخی مباحث فنی داریم که باید حل و فصل شود و در این رابطه رایزنی ها ادامه دارد.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد