سیگنال‌های بازار ارز انتظار تورمی ایجاد کرد؟

سیگنال‌های بازار ارز انتظار تورمی ایجاد کرد؟

با این که این هفته دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد اما وعده دلار زیر 20 هزار تومان ريیس کل بانک مرکزی، جنجال بر سر نرخ ارز در بودجه 1400 و روشن شدن سرنوشت ارزهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی اخبار مهم همین هفته برای بازار ارز تلقی می‌شوند که احتمالا در آینده این بازار هم بی‌تاثیر نباشند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اسکناس آمریکایی هفته جاری را با نرخ 23 هزار و 700 تومان در صرافی‌ملی آغاز کرد و با همین نرخ هم هفته را به پایان رساند. با این حال با وجود وعده دلار ارزان همتی در ابتدای هفته، جنجال بر سر ارز در بودجه 1400 و روشن شدن سرنوشت ارزهای بلوکه شده کشور در پایان هفته، بازار ارز هفته پر هیاهوی را پشت سر گذاشت.

روز یکشنبه عبدالناصر همتی، ريیس کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گوی ویژه خبری 12 بهمن ماه به بررسی عملکرد بانک مرکزی پرداخت. او در بخشی از سخنانش درباره نرخ ارز گفت: « به سرکوب نرخ ارز اعتقادی ندارم اما انتظارات نرخ ارز تعدیل خواهد شد و به زیر 20 هزار تومان می‌رسد».

این گفته اگرچه واکنش‌های زیاد و البته ضدونقیضی از سوی مردم و فعالان بازار به دنبال داشت اما ظاهرا معامله‌گران سیگنال همتی را چندان جدی نگرفته و حرف‌های او تا امروز تاثیری در روند قیمتی دلار نداشته است.

انتهای هفته هم تهران اولین سیگنال مثبت از واشنگن را در دولت جدید، دریافت کرد: بازگشت بخشی از دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی منتفی شد و قرار است این دلارها صرف پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل شود.

در واقع آزادسازی این دلارها، توافق کره جنوبی و امریکاست و اگرچه در ظاهر خبر چندان خوبی برای بازار ارز به نظر نمی‌رسد اما بیانگر نکته دیگری هم هست. اینکه واشنگتن به آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر چراغ سبز نشان داده و شاید این سرآغازی برای آزادسازی دیگر منابع بلوکه شده ایران در دیگر کشورها باشد.

تاثیر اخبار این هفته بر آینده ارز

در ادامه تعدادی از واکنش‌های مخاطبان تجارت‌نیوز به اخبار ارز این هفته و نگاه آن‌ها به آینده بازار را می‌خوانید:

« حتما این کار رو انجام میدن و دلار رو تا زیر پانزده هزار تومن میارن. فریب یه عده به ظاهر دلسوز رو نخورید که هی میگن بخرید بخرید گرون میشه. کاربران عزیز این دوستان دروغ نمیگن هرچی شما رو تشویق به خرید کنن تقاضای کاذب میره بالا و دلار هم گرون میشه و جیب دوستان پر از پول و وقتی قیمت رفت بالا میفروشن و باز قیمت میاد پایین فقط شماها هستید که ضرر میکنید. اندیشه کنید»

« دلار به شدت میاد پایین بگوش باشید، بازار خرید فروش کلا راکت شده گول دلال جماعت نخورید»

« الان که برخلاف سالیان گذشته نه واردات داریم نه کسی بخاطر شیوع ویروس کرونای انگلیسی مسافرت میره، اگر فروش دلار برای دولت منفعتی نداره چرا دلار را میدین دست مردم وشغل کاذب درست می‌کنین ؟ مگر مردم ما دلال هستند؟ مگر واحد پول ملی دلاره؟ دلار اصلا پایین بیا نیست چون مثل بازار سرمایه کنترل مادون قرمزش دست خودتونه»

« چی تو مملکت ارزون شده این دومیش باشه اگه بیاد هم متاسفانه گذراست فقط زورشون به بورس رسید»

« واردات تقریبا صفر هست. سفرها کنسل هست. خروج نقدینگی دلاری از کشور شدید انجام میشه بخاطر سرمایه‌گذاری‌های خارجی. بعد چطور ممکنه قیمت دلار پایین‌تر بیاد؟ افزایش ارزش ریال با حرف اتفاق نمی‌افتد»

« اقای همتی خودت بهتر میدونی با این تورم و این حجم از نقدیتگی دلار 20 هزاری یه دقیقه هم دوام نمیاره وقتی سال 97 دلار 19 هزاری رویت شد و پارسال همین موقع دلار 15600 تومان بود. قیمت زیر 29 فقط بخاطر جوبایدن هست. فعلا که داره لغو تحریم ها هم کمرنگ میشه»

« دلار داشت خودش پایین می اومد یک هفته پیش روحانی گفت می‌خوایم دلار بشه 15 تومن الان شده 24 حالا همتی هم میگه دلار باید بیاد زیره 20 تومن به‌ نظرم باید خودمونو آماده کنیم برای دلار 30 هزار تومنی. خدا بخیر کنه»

« اگر بایدن تو زرد از آب در بیاد این دفعه دلار رکورد قیمت قبلشم می‌زنه . در ضمن به واسطه کسری بودجه و عدم صادرات غیرنفتی امکان نداره دلار به زیر 23 بیاد. در ضمن این قانونه که هر رییس دولتی که 8 سال بر صندلی می‌شینه در اتمام کار خود ارز را 4 برابر تحویل دولت بعدی میده. یعنی باید منتطر دلار گرون‌تردر سال اول دولت بعدی بود.نکته مهم اینه که امسال اینا مردم بدبخت را در بورس نابود کردن . حالا می خوان یک نوسان از دلارهای خانگی بگیرن و بدون شک چون می دونن ایران با آمریکا هیچ وقت آبشون در یک جوب نمیره می خوان دلارهای خانگی رو از دست مردم در بیارن و برای جنگ اقتصادی چند ماه آینده که حداقل 6 ماه است ارز در اختیار داشته باشن. بدون کوچکترین تردیدی دلار تا 6 ماه آینده یعنی خرداد ماه کم نمیشه بلکه اماده انفجاره. در ضمن من خودم ارز ندارم ولی میخرم.اگر امسال سود خوب نداد سال بعد حتمیه.خانه از بست ویران است»

« اینا همش بازی بازارسازه. دلار اگه داری سفت بچسب نگهش دار.وایسا ببین این بازی ها تا شب عید ادامه داره.میارن پایین از ملت بیچاره مفت میخرن.میبرن بالا باز هم به ملت بدبخت گرون میفروشن».

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد