با افزایش قیمت سبوس موافقت نشد / تولید شیر کاهش می‌یابد؟

با افزایش قیمت سبوس موافقت نشد / تولید شیر کاهش می‌یابد؟

قیمت نهاده‌های دامی آن قدر افزایش یافته است که برخی از دامداران یا ظرفیت خود را کاهش داده‌اند یا دامداری‌های خود را به نوعی تعطیل کرده‌اند. آنها معتقدند با افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‌ها پرورش دام و طیور دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت نهاده‌های دامی آن قدر افزایش یافته است که برخی از دامداران یا ظرفیت خود را کاهش داده‌اند یا دامداری‌های خود را به نوعی تعطیل کرده‌اند. آنها معتقدند با افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‌ها پرورش دام و طیور دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

از سوی دیگر برخی از دامداران می‌گویند فعالان بخش‌خصوصی به دلیل افزایش هزینه‌ها شیر را از دامداران روستایی نمی‌خرند و حالا خبر کاهش تولید شیر به گوش می‌رسد.

کارخانه‌ها سبوس به دامداران نمی‌دهند!

ريیس اتحادیه دامداران فارس با اشاره به وضعیت نهاده‌های دامی به تجارت‌نیوز می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که سبوس تا پایان سال با قیمت قبل به دامداران فروخته شود اما کارخانه‌های آردسازی مقاومت کرده و سبوس را به دامداران نمی‌فروشند.

سیروس روستا توضیح می‌دهد: اکنون فصل برداشت ذرت‌های دامی است. تولید ذرت در استان فارس زیاد است. اکنون قیمت هر کیلو ذرت در شیراز حدود هزار و 400 تومان است این در حالی که کرایه حمل و نقل قیمت تمام شده این کالا را برای شهرهای شمالی کشور به شکل سرسام‌آوری افزایش داده است.

او ادامه داد: کرایه بارگیری هر کیلو جو یا ذرت از چابهار تا شیراز حدود هزار و 100 تومان است! قیمت هر کیلو جو اکنون به هزار و 800 تومان رسیده اما قیمت این محصول برای دامدارانی که در استان‌های شمالی کشور هستند بیش از این آب می‌خورد و متاسفانه نظارتی هم برای کرایه حمل و نقل وجود ندارد.

از دامداران شیر نمی‌خرند

تیر ماه امسال شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قیمت هرکیلوگرم شیرخام را 6400 تومان تصویب کرد اما حالا به گفته ريیس اتحادیه دامداران فارس، با گرانی شیر مصرف کاهش پیدا کرده است و کسی شیر را از دامداران نمی‌خرد. با افزایش تمام شده محصولات دامداران در یک بلاتکلیفی سیر می‌کنند.

پیش از این منصور پوریان، ريیس شورای تامین دام کشور گفته بود: « 12 میلیون راس دام روی دست عشایر مانده و خشکسالی و کمبود نهاده‌ها باعث کاهش کیفیت دام‌ها شده است. همین مساله باعث شده تقاضایی برای خرید دام وجود نداشته باشد.»

برای مطالعه بیشتر خبر دام روی دست عشایر ماند را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد