پایان معاملات بورس در لبه پرتگاه / جهش نرخ بهره کار خودش را کرد

پایان معاملات بورس در لبه پرتگاه / جهش نرخ بهره کار خودش را کرد

سهامداران امروز در حالی شاهد پایان معاملات بورس بودند که شاخص کل کماکان در مخمصه و رکود سنگین گرفتار شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سهامداران امروز در حالی شاهد پایان معاملات بورس بودند که شاخص کل کماکان در مخمصه و رکود سنگین گرفتار شده است.

بورس تهران امروز یکشنبه دوم مرداد 1401 با افتی 9 هزار و 701 واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل با افتی بیش از 9 هزار واحد، رقم یک میلیون و 463 هزار واحدی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت محسوسی مواجه شده، به نحوی که کاهش 4 هزار و 454 واحدی باعث تثبیت این شاخص در محدوده 400 هزار واحدی شد.

پایان معاملات بورس در لبه پرتگاه

معاملات بازار سهام امروز در شرایطی پایان یافت که شاخص هم‌وزن در آستانه سقوط به کانال 300 هزار واحدی قرار گرفته است. اهمیت این موضوع برای سهامداران به مراتب بیشتر از نزول شاخص کل به کانال های پایین‌تر است. بسیاری از تحلیلگران نیز این امر را به عنوان نشانه‌ای منفی از روند بازار ارزیابی می‌کنند.

جهش نرخ بهره کار دست بازار داد

روز گذشته بانک مرکزی آمار نرخ بهره بین بانکی را منتشر کرد که طبق آن مشخص شد نرخ بهره در آخرین هفته تیر 1401 باز هم افزایش یافته است. طبق این گزارش نرخ بهره بین بانکی در تاریخ 30 تیر معادل 21.31 درصد بوده است. همین امر باعث بروز نگرانی و نارضایتی در بین سهامداران بورسی شد. فعالان بازار سهام همواره از افزایش نرخ بهره شکایت داشته و آن را به عنوان نمادی از اراده دولت برای رونق گرفتن بورس می‌دانند.

مطالعه بیشتر: فساد در بورس زیر پوست تنظیم بازار
چشم بورس روی نرخ تورم بسته است؟

از طرفی هم انتشار گزارش تورم تیر 1401 بسیار غافلگیرانه بود. طبق اعلام بانک مرکزی نرخ تورم نقطه‌ای در ماه گذشته رکورد 10 ساله خود را شکست و به 54 درصد رسید. این نکته نیز موجب تعجب فعالان بازار را فراهم آورده است. بسیاری از اهالی بورس همواره در مقاطع مختلف شاهد رشد ناشی از انتظارات تورمی بوده اند و اکنون نیز انتظار دارند چنین اتفاقی در بازار رخ دهد. اما شواهد حاکی از بی تفاوتی یا چشم پوشی بورس از تورم افسارگسیخته در اقتصاد ایران است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد