کاهش ارزآوری پتروشیمی‌ها در پی قطعی گاز

کاهش ارزآوری پتروشیمی‌ها در پی قطعی گاز

قطعی گاز در صنایع مهم کشور به ویژه پتروشیمی‌ها، به صادرات و ارزآوری کشور لطمه می‌زند.

دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی با بیان اینکه کمبود گاز، فعالیت شرکت‌های پتروشیمی‌ را مختل می کند به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)گفت: با اتخاذ تصمیم قطع گاز در صنایع مختلفی چون سیمان، فولاد و پتروشیمی، قرار شده روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز برای پتروشیمی‌ها کاهش یابد که این امر به تولید و صادرات کشور لطمه وارد کرده و تعهدهای شرکت‌های پتروشیمی را نزد خریداران خارجی زیر سوال خواهد برد.

احمد مهدوی ابهری با اشاره به این مطلب که کاهش گاز در صنایع پتروشیمی ارزآوری کشور را کم می‌کند، افزود: زمانی که شرکت گاز با اراده خود گاز صنایع را قطع می کند، ملزم به پرداخت جریمه است اما مساله اصلی گرفتن خسارت نیست بلکه این شرایط کشور را با آسیب‌های جبران ناپذیر مواجه می کند .

وی اظهار کرد: برخی صنایع می‌توانند از مازوت به عنوان سوخت جایگزین استفاده کنند اما گاز برای خوراک پتروشیمی‌ها نیاز اساسی است و در صورت قطعی گاز، فقط از نظر سوخت، ضربه وارد نمی‌شود بلکه خوراک هم وجود نخواهد داشت.

دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی خاطر نشان کرد: تدابیر لازم برای مواجه نشدن با کمبود گاز باید در دولت‌های قبلی صورت می گرفت و گاز مصرفی بهینه مصرف می شد به طوری که طی سال های گذشته شاهد مصرف بی رویه گاز در بخش خانگی و تجاری بودیم و فکری برای صنایع کشور نشده است.

مهدوی ابهری عنوان کرد: متاسفانه دولت استراتژی درستی برای بهینه مصرف کردن سوخت کشور در دو حوزه خانگی و تجاری نداشته است و این موضوع باید در حوزه صنعت در الویت قرار می‌گرفت.

 دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی تاکید کرد: کشور ما در مواجه با کمبود گاز نباید چند برابر اروپا گاز مصرف می‌کرد. زیرا قطعی گاز در صنایع مهمی چون پتروشیمی، خسارت اقتصادی جبران ناپذیری به کشور وارد می‌کند.

وی گفت: همه دنیا به صنایع اهمیت می‌دهند تا تولید قطع نشود اما در ایران این گونه نیست و کسانی که این پیش بینی‌ها را نکردند باید پاسخگو باشند. زیرا این موضوع به صادرات و ارزآوری لطمه می‌زند. بر اساس قانون اگر خوراک پتروشیمی‌ها به صورت غیر مترقبه قطع شود، دولت باید خسارت پرداخت کند اما متاسفانه هیچ وقت این خسارت را پرداخت نکرده است.

*خبرنگار: پروین خدادادی

 این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارايه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد