عبور بازار از منطقه قرمز؟

عبور بازار از منطقه قرمز؟

حرکت بازار بر لبه تیغ ادامه دارد و کوچک‌ترین لغزشی از سوی شاخص وضعیت را می‌تواند بحرانی کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در دنیای اقتصاد نوشت؛ با وجود رشد شاخص‌کل بازارسرمایه، صنایع بیشترین تلاطم و نوسان را پشت‌سر گذاشته‌اند. نارضایتی‌های بورسی سال99 به‌انحای مختلف شاخص‌کل و شاخص هموزن را تحت‌تاثیر قرار داده به گونه‌ای که تصویر واقعی فضای معاملات پنهان است. در حالی نوسان شدید با بورس عجین شده که برای این مدعا چند دلیل مهم را می‌توان عنوان کرد.

حدود دوماه قبل نماد‌هایی که بسته شده بودند پس از بازگشایی با قیمت‌های بسیار پایین معامله شدند. این روند حرکت رو به جلو بازار را خنثی کرد و تاثیر منفی بر آن داشت. از سوی دیگر همان‌طور که بارها به آن اشاره شده بازار سرمایه از کمبود نقدینگی رنج می‌برد. حقوقی‌های بزرگ و نهادهای بزرگ غیردولتی از جمله بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی یا اشخاص وابسته به دولت همگی در ‌ماه‌های گذشته رغبت چندانی نسبت به خرید سهام نشان ندادند. موضوع مهمی که به دلیل کمبود بودجه و منابع دولتی دراولویت برنامه‌های سیاستگذاران قرارنگرفت.

در چنین فضایی سرمایه‌گذاران بر اثر جو ایجاد شده روانی منفی ارجحیتی برای ورود به بازار سرمایه ندارند، به همین دلیل قیمت سهام دايما در حال نوسان است. در این میان حقوقی‌ها نیز رغبت چندانی برای انجام داد و ستدهای بورسی ندارند.

 در حال‌حاضر نیز که چند روزی می‌شود بازار رنگ سبز را به خود دیده است اگر شاخص‌کل همراه با شاخص هموزن صعودی شود، امکان بازگشت بازار به وضعیت تعادلی وجود دارد، درغیر این‌صورت با کوچک‌ترین اتفاقی در بازارهای بین‌المللی شاهد افت و خیز شدید قیمت سهام خواهیم بود.واقعیت امر این است که P/ Eفوروارد بسیاری از شرکت‌های کالایی از جمله پتروشیمی، فلزی، پالایشی و معدنی به زیر 4 رسیده بود که تحت‌تاثیر حواشی مختلف این موضوع را مشاهده کردیم.

حرکت بازار بر لبه تیغ ادامه دارد و کوچک‌ترین لغزشی از سوی شاخص وضعیت را می‌تواند بحرانی کند. در حال‌حاضر چشم سرمایه‌گذاران خرد به نحوه معاملات حقوقی‌هاست. در این مرحله که بازار در روزهای حساسی قرار دارد نحوه خرید و فروش حقوقی می‌تواند مسیر احتمالی داد و ستدها را مشخص کند. بررسیP/ Eبسیاری از سهام نشان می‌دهد بخش بزرگی از نمادهای موجود در بازار به کف قیمت رسیده و در وضعیت مناسبی برای خرید به‌سر می‌برند. درعین حال اگر بازار از سیاست‌های حمایتی بنیادی برخوردار شود می‌تواند به‌راحتی به روند صعودی ادامه دهد. این موضوع از رشد گروه‌های پالایشی و خودرویی‌ها کاملا مشهود است.

برهمین اساس و با توجه به اینکه بازار در وضعیت قرمز قرار ندارد می‌توان به بهبود این وضعیت بازار امیدوار بود. روند بازار از هفته گذشته از اتفاقات نسبتا مثبتی حکایت می‌کند در همین راستا باید ذکر کرد که در روزهای آینده نیز ممکن است بازار با افت و خیز‌هایی همراه شود که جای نگرانی ندارد و این روند می‌تواند موقتی باشد.

 با توجه به حاکمیت جو روانی منفی بر بازار به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران ریسک حضور در این بازار را نپذیرند و این در حالی است که بازار به‌زودی به روند تعادلی بازمی‌گردد. در عین حال با توجه به تجربه تلخ سرمایه‌گذاران بورسی در سال‌99 پیشنهاد می‌شود سهامداران از اقدامات عجولانه نسبت به خرید سهام خودداری کنند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد