پوشش نوسانات بازار طلا با راه‌اندازی گواهی سپرده شمش طلا

پوشش نوسانات بازار طلا با راه‌اندازی گواهی سپرده شمش طلا

نعمتی گفت: مطابق تصمیم بورس کالا از هجدهم اسفندماه قرار است شمش طلا نیز به سبد گواهی سپرده کالایی افزوده شود و این مساله می‌تواند توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. از جمله مزایای گواهی سپرده شمش طلا می‌توان به امکان نقدشوندگی بالا، جذب سرمایه خرد، پوشش نوسانات نرخ طلا ، کاهش ریسک نگهداری و سایر موارد اشاره کرد.

الهه نعمتی کارشناس بورس کالا درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران ( سنا)، در رابطه با مزایای عرضه گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا، اظهار کرد: انتشارگواهی سپرده کالایی از سال 94 توسط شورای عالی بورس مصوب شد. در حال‌حاضر محصولاتی چون سیمان، سکه ، شیشه ، پسته و زعفران در این بازار معامله می‌شوند.

وی ادامه داد: حال مطابق تصمیم بورس کالا، گویا قرار است از پنجشنبه 18 اسفندماه شمش طلا نیز به سبد گواهی سپرده کالایی افزوده شود که این مساله می‌تواند توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند.

این کارشناس بورس کالا ضمن تاکید بر مزایای گواهی سپرده شمش طلا، گفت: از جمله مزایای گواهی سپرده شمش طلا می‌توان به امکان نقدشوندگی بالا، جذب سرمایه خرد، پوشش نوسانات نرخ طلا ، کاهش ریسک نگهداری و سایر موارد اشاره کرد.

نعمتی در رابطه با سازوکار معاملات گواهی سپرده شمش طلا اظهار کرد: تفاوت معاملات شمش طلا با سایر اوراق گواهی سپرده کالایی بورس کالا این است که سازوکار پرداخت و دریافت وجه معاملات در اینجا، بر مبنای سازوکار دفتر دارایی است؛ دفتر دارایی به معنی یک حساب در سامانه‌های معاملات و تسویه است.

وی اضافه کرد: به منظور شارژ دفتر دارایی، مشتری وجه مورد نظر را به حساب کارگزار خود واریز و کارگزار نیز وجه را به حساب‌های معرفی‌شده از سوی بورس کالا واریز می‌کند. این امر با شناسه‌های یکتا مربوط به هر مشتری انجام می‌شود. بورس کالا به محض وصول وجه در حساب، دفتر دارایی مشتری را به میزان واریز شده، شارژ می‌کند و کارگزار و مشتری می‌توانند وجوه شارژ شده را مشاهده کنند و مشتری با این وجوه قادر به معامله در بازار خواهد بود

وی تصریح کرد: مطابق رویه موجود در بازار گواهی سپرده کالایی، مالک گواهی سپرده کالایی موظف است هزینه نگهداری دارایی پشتوانه آن در انبار را پرداخت کند، شمش طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین هر شخصی که مالک تعدادی گواهی سپرده شمش باشد، باید هزینه نگهداری دارایی پایه پشتوانه آن در انبار را پرداخت کند.

این کارشناس بورس کالا در خاتمه بیان کرد: راه اندازی گواهی سپرده شمش طلا به همراه قرارداد آتی این کالا می‌تواند افزون بر عمق بخشی به معاملات، باعث جهش اساسی را در بازارهای مالی و مشتقه شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد