کاهش 45 درصدی ارزش معاملاتی بورس مازندران

کاهش 45 درصدی ارزش معاملاتی بورس مازندران

مازندران ساری - ایرنا - طی هفته جاری 649 میلیارد ریال سهام در بازار بورس منطقه ای مازندران معامله شد که نسبت به هفته گذشته کاهش 45/6 درصدی داشته است.

به گزارش ایرنا ، طی هفته جاری 649 میلیار ریال در بازار سرمایه استان مازندران به معامله رسید در حالی که هفته گذشته حدود یک هزار و 200 میلیارد ریال سهام در تالارهای بورس استان معامله شد. 

همچنین این هفته فعالان بازار سرمایه استان 62 میلیون و 250 هزار و 475 عدد سهم در بورس معامله کردند که از نظر تعداد نیز نسبت به هفته نخست بهمن ماه ریزش 17/3 درصدی داشته است. 

بورس مازندران در هفته جاری بر مدار فروش سهام چرخید زیرا 70 درصد معاملات مربوط به سبد فروش بود و از مجموع ارزش معاملاتی 452 میلیارد ریال سهام فروخته و فقط 197 میلیارد ریال سهم خریداری شد. 

سهام شرکت های صندوق پالایش یکم-سهام، بانک تجارت ، زرین معدن آسیا و پتروشیمی ارومیه بیشترین ارزش معاملاتی هفتگی بورس مازندران را به خود اختصاص دادند. 

سیاست صبر و انتظار در بورس

فعال بازار سرمایه و کارشناس مدیریت مالی درباره کاهش معاملات هفتگی به خبرنگار ایرنا گفت: مهم ترین علت انتخاب سیاست صبر و انتظار در بورس به جای معامله شناور و مداوم ریزش قیمتها است که اکنون بر بورس سایه گذاشته است. 

وحید بخشیان با بیان اینکه یکی از الگوهای رفتاری برای کسب سود در بازارهای مالی معاملات مداوم و بازی کردن در چندین زمین است افزود: این الگوی رفتاری در شرایط عادی نه تنها منجر به کسب بالاترین سود می شود، بلکه بازیگر بازار را از خطرات احتمالی سکونت بر یک نوع از سهام دور نگه خواهد داشت. 

وی ادامه داد: اما شرایط پیش آمده در بازار به واسطه ریزش ناگهانی ارزش سهام که بعد از اوج گیری شاخص ها در اواسط تابستان تا به امروز ادامه داشته است، باعث شد تا سهامداران بجای معاملات مستمر بر سهام های محدود سکونت طولانی مدت داشته باشند. 

کارشناس مدیریت مالی این رفتار را سیاست صبر و انتظار در بازارهای سرمایه ای نام برد و گفت: اکنون بسیاری از سهامداران از سود و حتی پول اولیه خود نیز ضرر کرده اند و از این پس تمایلی برای معامله نداشته و سعی می کنند با حفظ سهام منتظر اوج گیری دوباره قیمت ها باشند. 

بخشیان وضعیت کنونی بازار بورس را نگران کننده توصیف کرد و گفت: اکنون دیگر برای سهامداران معامله و بازی کردن چند دسته سودی نداشته سعی می کنند منتظر جان گرفتن دوباره بازار باشند. 

وی بر نیاز شدید بازار سرمایه به تزریق منابع مالی از مجراهای مختلف تاکید کرد و گفت: در غیر این صورت بازار تا ارقام پایین تر نیز ممکن است عقب نشینی کند. 

توقف جریان های پولی به بازار

این کارشناس مالی یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت های بازار سرمایه را ناشی از توقف مجراهای تغذیه مالی بازار دانست و افزود: در درجه نخست دیگر بورس از سوی سرمایه و منابع مالی مردم تغذیه نمی شود و در ماهها اخیر شاهد خروج تعداد قابل توجهی از سهامداران از بازار بوده ایم. 

بخشیان گفت: با وجود اینکه این سهامداران در بورس فعالیت محدود خود را دارند ، اما اکثر سرمایه های خود را خارج و به بازارهای موازی همچون مسکن و زمین منتقل کردند. 

وی خالی شدن بازار از سرمایه جدید را عمده دلیل عقب نشینی بازار دانست و افزود: از طرف دیگر آنچه مشخص است دولت نیز سرمایه مناسبی برای تزریق به بورس ندارد و این نکته را نیز نباید فراموش کرد که دولت خود برای تامین منابع مالی بزرگ ترین فروشنده است تا شرکت های خود را برای خصوصی سازی وارد بازار کند. 

بخشیان تنها راه نجات بازار را تامین سرمایه و تزریق منابع مالی دانست و افزود: جو سنگین و بی اعتمادی در بازار شکل گرفته و در حال عمیق تر شدن است. 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد