فروش تیتانیوم به جای طلا / طلای تقلبی را چطور تشخیص دهیم؟

فروش تیتانیوم به جای طلا / طلای تقلبی را چطور تشخیص دهیم؟

فروش طلا و سکه‌های تقلبی در فضای مجازی زیاد شده است. علی رغم هشدارهای داده شده اما همچنان فروش طلا و سکه به شیوه آنلاین رواج دارد. با این حال طلای تقلبی را چطور می‌توان تشخیص داد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در دو سال اخیر شیوع ویروس کرونا واحدهای صنفی را تعطیل کرد. با تعطیلی بازار فضا به سمت خرید آنلاین طلا پیش رفت.

مصنوعات طلای تقلبی چه ویژگی‌هایی دارند؟ معمولا مصنوعات طلای تقلبی بعد از استفاده رنگ‌شان عوض می‌شود. چنانچه رنگ طلا بعد از مدتی سیاه یا کدر شود، طلا بی‌شک تقلبی است.

یکی از گزینه‌ها این است که طلا را درون سرکه بیاندازید. چنانچه بعد از 5 دقیقه طلا سیاه شد، مشخص است که تقلبی است.

طلای بدل تغییر رنگ می‌دهد

در همین مورد ريیس اتحادیه طلا کرج با اشاره به فروش طلاهای تقلبی گفت: فروش طلای تقلبی در بازار زیاد نیست. گزارش‌هایی اما اخیرا به دستمان رسیده که برخی طلافروشی‌های فاقد پروانه کسب تیتانیوم را به جای طلا فروختند. تیتانیوم تنها فلزی است که تغییر رنگ نمی‌دهد.

مسعود ضرابی توضیح داد: در این شرایط چنانچه مردم نسبت به خرید طلای خود شک دارند باید آن را به واحد صنفی معتبر ببرند. طلافروشان با محک زدن به شیوه خود اصل یا تقلبی بودن آن را تشخیص می‌دهند.

او ادامه داد: تنها تشخیص طلای اصل از تقلبی تغییر رنگ طلا است. چنانچه مصنوعات طلا بعد از مدتی تغییر رنگ بدهند، بی‌شک طلا تقلبی است. به عنوان مثال برخی با خرید طلا می‌توانند آن را با حرارت محک بزنند. چنانچه طلا بعد از حرارت تغییر رنگ دهد یعنی سیاه یا قرمز شود، طلا تقلبی است.

از فروشندگان معتبر طلا بخرید

او توصیه کرد: مردم طلا و سکه را تنها از واحدهای صنفی معتبر بخرند و در مقابل آن فاکتور دریافت کنند. البته مقصر اصلی این طلاهای تقلبی در بازار فروشندگان نیستند. بلکه برخی سازندگان ممکن است دست به چنین اقدامات شیطنت‌آمیز بزنند.

ضرابی گفت: در یک سال اخیر با رواج سکه‌های تقلبی طلافروشان تنها از سازندگانی مصنوعات طلا می‌خرند که به آن اعتماد دارند.

خرداد امسال با افزایش قیمت طلا و رواج فروش سکه و طلاهای تقلبی در بازار، باشگاه خبرنگاران از 13 روش تشخیص طلای تقلبی از بدل نوشته بود.

در این گزارش آمده: «ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش تشخیص دادن طلا از فلزات دیگر، استفاده از آب است. در این روش شناسایی طلا، می‌توانید جواهرات خود را در آب بیاندازید. اگر طلاها در کف ظرف مانده و شناور نشدند، مطمين باشید که طلاهای شما اصل هستند.»

برای مطالعه بیشتر خبر تشخیص طلای اصل را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد