دعوت‌نامه ایران خودرو و سایپا اصلاح شد؟ / مبالغ اضافی چه زمانی واریز می‌شود؟

دعوت‌نامه ایران خودرو و سایپا اصلاح شد؟ / مبالغ اضافی چه زمانی واریز می‌شود؟

چندی پیش افزایش و در ادامه کاهش دوباره قیمت محصولات دو خودروسازی بزرگ خبرساز شد. در آن زمان، ارسال دعوت نامه های ایران خودرو و ساپیا با قیمت‌های افزایش یافته، انتقادات زیادی را برانگیخت و خودروسازان وعده دادند که آنها را اصلاح می‌کنند؛ اما آیا این اتفاق رخ داده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته پس از اطلاعیه ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت خودروها، ريیس‌جمهور دستور به متوقف کردن افزایش قیمت‌ها داد.

در ادامه دو شرکت خودروسازی اطلاعیه جدیدی برای کاهش قیمت‌ها و واریز مبلغ مابه‌التفاوت قیمت خودروها به مشتریان منتشر کردند.

آیا مبالغ برگردانده شد؟

پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز از شرکت ایران خودرو نشان می‌دهد اطلاعیه اصلاح قیمت در تاریخ 22 آبان برای تمامی مشتریان ارسال شده است.

در این اطلاعیه تاریخ اصلاح قیمت برای مشتریان از 25 آبان به مدت حداکثر 10 روز کاری ذکر شده است. بنابراین خریداران ایران خودرو حداکثر تا روز هشتم آذر باید منتظر برگشت پرداختی اضافه خود باشند.

پول‌های بلوکه شده

اختلاف قیمت برخی از خودروها همچون پژو 206 تیپ دو حدود 22 میلیون تومان است و این 22 میلیون تومان از پول تمامی مشتریان ایران خودرو باید حدود 10 روز کاری در حساب ایران خودرو باقی بماند.

برای خودروهای دیگر مبلغ اضافی حدود 10 تا 25 میلیون تومان است.

بنابراین با یک نگاه کلی به پول‌های بلوکه شده در حساب ایران خودرو از زمان واریز وجه توسط خریدران تا زمان برگشت مبلغ اضافی، میزان نقدینگی بسیار زیادی نزد این شرکت خودروسازی حفظ می‌شود که خود جای سوال دارد این مبالغ چقدر می‌تواند برای این شرکت سوددهی داشته باشد و برای مشتریان ضرر؟

اصلاح دعوت‌نامه‌های سایپا

همچنین با پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز از سایپا پاسخ کاملی دریافت نشد.

کارشناس این خودروسازی فقط پاسخ داد که دعوت‌نامه‌ها اصلاح و ارسال شده است و اشاره‌ای به زمان بازپرداخت پول مردم نکرد.

مطالعه بیشتر: ارسال دعوتنامه برای خودروهای پیش‌فروش شده با قیمت‌های جدید!
گلایه‌های مردم از خودروسازان

در ادامه واکنش برخی مخاطبان سایت تجارت‌نیوز به این موضوع را می‌خوانید.

«من یه ماشین ساینا معمولی ثبت نام کردم 15 ماه پیش ولی 10 روز مونده به دعوت نامه اینا فهمیدن که ماشین گرون شده 10 روز زودتر دعوت نامه فرستادن برام آخه من از کجا بیارم؟»

«حرف زدن مهم نیست عمل کردن‌ مهمه دیروز دعوت نامه برا من‌ با قیمت جدید شب میخوابیم‌ صبح بلند میشیم همه چی تغییر کرده»

«من نمی‌دانم چرا ماشین ندارند ثبت نام یکساله می کنند نصف پول ماشین میگیرند و بدون یک ریال سود بعد با قیمت روز تحویل میدن هنوز ضرر می کنند واقعا کسی نیست که جوابی به مردم بده؟»

«بعد از 14ماه انتظار 206تیپ دو که روز اول ثبت نام زمان صدور دعوت نامه 14ابان بوده بعد از کلی پیگیری گفتن که تاخیر در صدور دعوت نامه داشتن و امروز برام دعوت نامه ارسال شده با20میلیون افزایش !!!»

«خواهشا دعوت نامه آذر ماه صادر کنید 14 ماه پیش یک تیبا ثبت نام کردم»

«من شهریور 99 یک ماشین تیبا ثبت نام کردم آذر 1400 باید تکمیل وجه کنم با سود 6 درصد با این همه گرانی ها کارخانه اگه دوباره افزایش بخوره چیکار کنم»

مطالعه بیشتر: آخرین مهلت ثبت‌نام یارانه خودرو / با 86 میلیون پژو 207 بخرید!

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد