در صورت لغو تحریم ها قیمت گوشی کاهش می یابد؟

در صورت لغو تحریم ها قیمت گوشی کاهش می یابد؟

در روزهای اخیر بحث احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها داغ‌تر و جدی‌تر از همیشه شده است. اما آیا توافق ایران و آمریکا...

این روزها، مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا و احیای برجام به یکی از مهم‌ترین و داغ‌ترین مباحث کشور تبدیل شده است. به تازگی، دولت بایدن، ريیس جمهور ایالات متحده آمریکا برخی از تحریم‌های هسته‌ای ایران را لغو کرد تا به نظر برسد توافق ایران و آمریکا و برداشته شدن تحریم‌ها جدی و نزدیک است. اما لغو تحریم‌ها و امضای توافق‌نامه میان ایران و آمریکا چه تاثیری در بازار می‌گذارد؟ به عنوان مثال آیا می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در صورت احیای برجام، گوشی های تلفن همراه در بازار ایران ارزان شوند؟

طبیعتا قیمت گوشی و لوازم جانبی آن ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارند. احتمالا با برداشته شدن تحریم‌ها، شاهد کاهش نرخ ارز (هرچند به صورت مقطعی و هیجانی) خواهیم بود و این مساله می‌تواند تاثیر زیادی روی بازار موبایل بگذارد. در روزهای گذشته، فعالان بازار ارز به دلیل شایعات گوناگون از فعالیت در بازار دست نگه داشته‌اند و در واقع منتظر مشخص شدن تکلیف مذاکرات ایران و آمریکا هستند. اما کارشناسان این حوزه می‌گویند در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، قیمت دلار تا حدودی کاهش خواهد یافت و به دنبال آن، قیمت گوشی های تلفن همراه نیز کمی ارزان می‌شود.

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی اخیرا به خبرنگار گجت نیوز گفته بود به دلیل واردات کافی در یکی دو ماه اخیر و همچنین ثبت سفارش به اندازه کالا برای ماه‌های آینده، این روزها قیمت موبایل بسیار مناسب است و اگر قصد خرید گوشی تلفن همراه دارید، الان وقت مناسبی برای این کار خواهد بود. به همین خاطر است که حتی در هفته‌های گذشته با وجود نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت دلار، قیمت موبایل تغییر خاصی نکرد و حتی در برخی مدل‌ها تا 2 درصد کاهش قیمت داشتیم.

از سوی دیگر در صورت توافق ایران و آمریکا و برداشته شدن تحریم‌ها، می‌توانیم منتظر ورود نمایندگی معتبر برندهای مختلف تولیدکننده موبایل به ایران باشیم. چند سال پیش با امضای برجام اولیه، شرکت‌های زیادی وارد بازار ایران شده بودند و نمایندگی خود را در ایران مستقر کردند، اما پس از شروع دوباره تحریم‌ها، یکی یکی از ایران رفتند و اکنون فقط یکی دو شرکت در ایران به صورت رسمی فعالیت می‌کند.

اما با رفع تحریم‌ها و احیای برجام، امکان فعالیت دوباره نمایندگی برندهای مختلف در ایران فراهم می‌شود که این امر می‌تواند منجر به رونق گرفتن بازار گوشی های تلفن همراه در ایران شده و تغییرات مثبتی را در این بازار به وجود بیاورد.

در هر صورت احیای برجام، امضای توافق میان ایران و آمریکا و برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند جان دوباره‌ای به بازار موبایل ایران ببخشد و روزهای بهتری را در این بازار رقم بزند؛ اما این که قیمت گوشی در آینده چگونه خواهد بود و آیا روند نزولی به خود می‌گیرد یا خیر، کاملا به نرخ ارز بستگی دارد. با وجود این، کارشناسان و فعالان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند که پس از لغو تحریم‌ها، قیمت دلار و به دنبال آن قیمت گوشی های موبایل، حداقل برای مدتی هم که شده کاهش پیدا می‌کند

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد