بارندگی در 50 سال اخیر به 236 میلیمتر کاهش پیدا کرده است/ پنج شهر اکنون در وضعیت قرمز آبی هستند

بارندگی در 50 سال اخیر به 236 میلیمتر کاهش پیدا کرده است/ پنج شهر اکنون در وضعیت قرمز آبی هستند

ایلنا: سخنگوی صنعت آب میزان خروجی آب از سدها را 22 میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: میزان خروجی را 23 درصد نسبت به سال قبل کاهش دادیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فیروز قاسم‌زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته بدترین وضعیت را به لحاظ بارش در 50 سال اخیر داشتیم، گفت: این میزان بارش کم، تاثیر مضاعف بر مخازن سدها و منابع آب زیرزمینی داشته است و در کنار آن مصرف هم افزایش داشته که منجر به این شده که محدودیت منابع آب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی آن است که امسال هم بارش زیر نرمال باشد، اظهار داشت: بر اساس آمار هفتگی 28 میلیارد متر مکعب آب وارد مخازن سدها شده که چهار درصد رشد داشته و این در حالی است که بارندگی هم 25 درصد رشد داشته است.

سخنگوی صنعت آب میزان خروجی آب از سدها را 22 میلیارد متر مکعب دانست و تصریح کرد: میزان خروجی را 23 درصد نسبت به سال قبل کاهش دادیم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه امسال حجم پرشدگی مخازن سدها 51 درصد بوده است، خاطرنشان کرد: این رقم در حالی است که باید 70 تا 80 درصد از مخازن پر بودند که به دلیل شرایط زیر نرمال بارش چهار درصد نسبت به سال قبل منفی هستیم. میزان بارندگی نسبت به بلندمدت 22 درصد منفی است.

وی به موضوع برنامه اصلاح الگوی مصرف و بازسازی الگوی کشت پرداخت و ابراز داشت: از این مسیر باید 15 میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی صورت گیرد و علاوه بر اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی، مصرف کشاورزی هم استاندارد باشد. بهره‌وری کشاورزی در ایران 1.2 کیلومتر بر مترمکعب است در حالی که این رقم در دنیا 2.5 کیلومتر بر مترمکعب است و اگر ما به این میزان برسیم، 50 درصد از مصرف آب کشاورزی کم می‌شود. 

سخنگوی صنعت آب میزان مصرف آب در بخش شرب را 8.2 میلیارد متر مکعب برشمرد و بیان کرد: این رقم در تابستان متفاوت است به طوری که ما در دو هفته گذشته پیک سال قبل را تجربه کردیم. در تهران نیز 44 هزار لیتر بر ثانیه آب وارد شبکه توزیع شده و هیچ قطعی نداشتیم.

قاسم‌زاده در پاسخ به ایلنا درباره صادرات آب مجازی یادآور شد: واقعیت این است که آبیاری محصولات از آب ناخالص است که 40 درصد آن به آبخوان برمی‌گردد اما در هر حال صادرات آب مجازی از کشور ما که خشک و نیمه خشک بوده و 80 میلیون جمعیت دارد، بسیار حايزاهمیت است، بنابراین با توجه به موضوع کم‌آبی در قانون بودجه مطرح شده که محصولاتی صادر شود که از محل عایدی آن برای طرح‌های بخش آب هزینه شود. 

وی با بیان اینکه در 50 سال،اخیر بارندگی از 250 میلیمتر به 236 میلیمتر کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: چهار تا پنج شهر اکنون در وضعیت قرمز آبی هستند. 

ادامه دارد..

خبر در حال تکمیل می باشد...
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد