قراردادهای مرحله دوم طرح احیای چاه‌های کم بازده نفتی کشور امضا شد

قراردادهای مرحله دوم طرح احیای چاه‌های کم بازده نفتی کشور امضا شد

دومین مرحله از قرارداد احیای چاه‌های نفتی کشور با امضای ريیس پارک فناوری و نوآوری نفت به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و نماینده چهار شرکت دانش‌بنیان ایرانی تنفیذ شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، محمداسماعیل کفایتی صبح امروز در حاشیه آيین امضای چهار قرارداد احیای چاه‌های نفت کشور با بیان اینکه تعدد شرکت‌های متقاضی داخلی برای احیای چاه‌های نفت، روند بررسی این شرکت‌ها رو طولانی می‌کند، گفت: بر اساس قراردادهایی که امروز امضا شد، قرار است فناوری‌های نو و خوبی برای احیای چاه‌های نفت به‌کار رود که حتی قابلیت استفاده از آنها در چاه‌های در حال تولید کنونی به‌منظور افزایش تولید نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه بلافاصله پس از تنفیذ قراردادهای احیای چاه‌های نفت باید کارهای پژوهشی و عملیاتی روی چاه‌های مرده و کم‌فشار آغاز شود، افزود: هر چاهی که زودتر به تولید اقتصادی برسد شرکت مجری دانش‌بنیان نیز زودتر منتفع خواهد شد.

ريیس پارک فناوری و نوآوری نفت اظهار کرد: امسال همکاری خیلی خوبی میان پارک فناوری صنعت نفت و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت شکل گرفت. پروژه احیای چاه‌های نفت فرصتی استثنایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای کار روی چاه‌های نفت ایران برای نخستین بار ایجاد کرده است.

کفایتی در ادامه با تاکید بر اینکه امیدواریم با هزینه‌ای کم بتوانیم تولید نفت از چاه‌های مرده صنعت نفت کشور را افزایش دهیم، گفت: با توجه به وجود بیش از 700 حلقه چاه کم‌بازده نفت در کشور در صورت استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت می‌توان تولید نفت از این چاه‌ها را به سالانه 80 میلیون بشکه افزایش داد تا خونی تازه در رگ‌های دانش‌بنیان صنعت نفت جریان یابد.

بر اساس این گزارش، امروز شرکت توسعه فناوری‌های همیار مهندسی با فناوری گس پرکینگ، شرکت پترو اطلس زاگرس با فناوری استفاده از سیال کامپوزیتی، شرکت زیمل توسعه پارسیان کیش با فناوری استفاده از تزریق ژل پلیمری و شرکت هیربد نیرو با استفاده از فناوری‌های تزریق ژل پلیمری قراردادهای جداگانه‌ای را با شرکت ملی نفت برای احیای چاه‌های پلنگان یک، پارسی 32، مارون 159، مارون 191، درود 130 و درود E2p5 با دستمزدهای مختلف امضا کردند تا در آینده‌ای نزدیک مشکل کاهش فشار تحتانی و افزایش تولید آب در این چاه‌ها را بر طرف کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد