پیش بینی بورس هفته سوم آبان / شوک درمانی شاخص کل جواب می‌دهد؟

پیش بینی بورس هفته سوم آبان / شوک درمانی شاخص کل جواب می‌دهد؟

در حالی به نیمه آبان ماه رسیدیم که تا اینجای کار،‌ بورس دو نیمه کاملا متفاوت را تجربه کرده‌است. هفته اول سنگین‌ترین...

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ دو هفته از آبان ماه سپری شده است؛ در هفته اول، شاخص کل شدیدترین ریزش سال 1401 را ثبت کرد و در هفته دوم، شاخص کل بهترین بازدهی را از هفته پایانی فروردین نصیب اهالی بازار سرمایه کرد. برای آنکه تا حدودی بتوانیم شرایط بورس را برای هفته سوم آبان به تصویر بکشیم، ابتدا باید در نظر داشته باشیم که حمایت‌های صورت گرفته از بورس دلیل اصلی جهش شاخص کل و رشد شاخص هم وزن بود. به بیان دیگر، باید به این نکته توجه داشت که تغییری در شرایط ریسک‌های کلیدی بورس رقم نخورده است؛ ریسک‌هایی که عامل اصلی اصلاح فرسایشی چند ماه گذشته است.

مقصود از عبارت‌های بالا این است که هرچند بورس شرایط خوبی را در هفته دوم تجربه کرد اما ادامه این روند تنها با حمایت ممکن نیست. در حقیقت حمایت‌ها تنها می‌تواند به عنوان یک جرقه عمل و در کوتاه مدت شوک مثبتی را به بورس وارد کند، اما بازگشت بازار سهام به روند صعودی تنها یک شرط دارد و آن بازگشت خریداران و پول‌های پارک شده به بازار سهام است که خود را در ارزش معاملات خرد نشان می‌دهد.

نگاهی به نمودار شاخص کل نشان از شرایط حساس آن دارد؛ در چارت هفتگی شاخص کل میانگین متحرک 25 دوره‌ای به زیر سطح متحرک 50 دوره‌ای نفوذ کرده است. این در حالی است که طی 12 سال گذشته تنها در اواخر سال 1393 این اتفاق افتاد. شرایطی که به روزهای نوسانی خسته کننده بازار سهام در سال 1394 منجر شد. اواخر سال 1393 شاخص کل در محدوده 70هزار واحدی قرار داشت و در یک سال بعد یعنی اواخر سال 1394 توانست از این سطح عبور کند و در این مدت در باکس 60 تا 70 هزار واحدی در حال نوسان بود.

در حقیقیت در این بازه زمانی یک ساله (اواخر سال 1393 تا اواخر سال 1394) بورس در یک سیکل خسته کننده گرفتار شد؛ سیکلی که اینگونه بود: شاخص کل دو تا سه هفته مثبت بود و به سقف 70 هزار واحدی می رسید ولی دوباره در یک اصلاح فرسایشی دو تا سه ماه به کف 60 هزار واحدی سقوط می‌کرد.

با توجه به چارت هفتگی شاخص کل به نظر می‌رسد که اگر بازار سهام نتواند به روند صعودی خود در هفته سوم ادامه دهد،‌ شاید سناریو سال 1394 پیش روی بورس باشد. به بیان دیگر باید نگاه‌ها به ارزش معاملات خرد باشد تا به جواب این پرسش برسیم که آیا پول به بورس بر می‌گردد یا خیر؟

آخرین اخبار بورس و اقتصاد