خبر خوب برای سهامداران / وضعیت شرکت‌ها واقعا بهتر شد

خبر خوب برای سهامداران / وضعیت شرکت‌ها واقعا بهتر شد

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: آشکارا وضعیت شرکت‌های بورسی به چند دلیل قطعا بهتر شده است چرا که هم نتیجه انتخابات آمریکا به بهبود وضعیت بازارهای جهانی کمک کرد و هم نرخ دلار نیمایی به نرخ بازار آزاد نزدیک شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه، درباره وضعیت شرکت‌های بورسی در فصل پاییز و مقایسه آن با فصل تابستان گفت: آشکارا وضعیت شرکت‌های بورسی به چند دلیل قطعا بهتر شده است چرا که هم نتیجه انتخابات آمریکا به بهبود وضعیت بازارهای جهانی کمک کرد و هم نرخ دلار نیمایی به نرخ بازار آزاد نزدیک شد. در همین حال اما رکود در بازار داخلی همچنان سبب شده است بازار همچنان بحث صادرات به جلو ببرد و در بازار داخلی همچنان شرکت‌ها با رکود نسبی همراه هستند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود:‌ آمارها نشان می‌دهد میزان فروش شرکت‌های بورسی در فصل پاییز به 251هزار میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به 193هزار میلیارد تومان فصل تابستان 5/ 30درصد بیشتر بود. همین رشد را در مورد سود عملیاتی و سود خالص هم می‌بینیم که نرخ رشد سود عملیاتی شرکت‌ها در فصل پاییز به تابستان 79/ 34درصد و سود خالص 79/ 31درصد بوده است. این ارقام البته در فصل تابستان به بهار امسال بیشتر بود. در فصل تابستان به فصل بهار میزان فروش 97/ 48درصد، سود عملیاتی 5/ 86درصد و سود خالص 6/ 95درصد رشد را نشان می‌دهد.

دارابی با بیان اینکه «در همین حال بهترین رشدها در بازار را گروه‌های وابسته به بازار جهانی رخ داده است» گفت: به‌عنوان نمونه گروه آهن و فولاد متشکل از 16نماد در فصل پاییز نسبت به فصل تابستان هم در فروش و هم در سود محقق شده به ترتیب 41و 40درصد بهتر عمل کردند. در گروه تولید کود اوره از زیر مجموعه‌های پتروشیمی هم ما شاهد رشد فروش به میزان 74درصد و رشد سود خالص به میزان 24درصد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: فلزات غیر آهنی نیز در این مدت 20درصد در سود بالاتر رفتند در همین حال برخی از گروه‌ها نیز هر چند بیشتر فروختند نظیر گروه خودرویی که 40درصد بیشتر فروش کرد اما به سود نرسیده ولی زیان آنها در این فصل 56درصد کمتر شد.

او گفت: در این میان گروه حفاری با افت 50درصدی فروش کارنامه خوبی به جای نگذاشت و گروه سیمانی نیز حتی با رشد 10درصدی فروش با افت 9درصدی سود خالص همراه شد.در گروه ساختمانی نیز هرچند فروش در فصل پاییز با 32درصد رشد فروش مواجه شد اما در سود خالص راه به جای نبرده و 70درصد سود این گروه نسبت به فصل تابستان افت کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد