توجه به بورس در مباحث انتخابات ریاست جمهوری 1400

توجه به بورس در مباحث انتخابات ریاست جمهوری 1400

با اهمیت یافتن بازار سرمایه در سال‌های اخیر و افزایش نقش این بازار در اقتصاد کشور، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 نیز در برنامه‌های خود برای آینده به بورس...

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در گزارش ابتدایی حول محور اظهارات کاندیداهای ریاست‌جمهوری درخصوص بورس، به تشریح وعده‌های برخی از نامزدها پرداخته شد. در این گزارش نیز، مشروحی از اظهارات جدید و برنامه‌های اعلامی کاندیداها پرداخته می‌شود.

همانطور که در گزارش پیشین گفته شد، بورس تا پیش از سال 1398 اهمیت چندانی برای شخصیت‌های سیاسی نداشت. حال به دنبال زیان گسترده سرمایه‌گذاران، فرصتی را برای طرح شعارهای پوپولیستی فراهم کرده است و هیچ یک از نامزدها، برنامه‌ای قابل اجرا و شفاف برای آینده بازار سرمایه ارايه نداده‌اند. کاندیداهای ریاست‌جمهوری حتی هنوز مشخص نکرده‌اند که مشکل بازار سرمایه از دید آنها چیست که قصد دارند آن را رفع کنند. درواقع عدم وجود راهکارهایی عملی و ممکن و کلی‌گویی درخصوص شرایط، اعتماد را به بورس باز نمی‌گرداند.

عمده نامزدها به موضوعاتی مانند قیمت‌گذاری دستوری، توسعه زیرساختی بورس، اصلاح قانون و مقررات بازار سرمایه، کاهش ریسک‌ها و... اشاره‌ای نکرده‌اند. در حالی که توجه به این موضوعات و رفع بسیاری از مشکلات زیرساختی می‌تواند بر آینده بازار سهام اثر بگذارد.

سعید جلیلی، نامزد انتخابات در اظهارات خود، ایجاد امنیت برای سهامداران خرد را در سه ماه نخست ریاست‌جمهوری وعده داد و اظهار داشت: باید بین بازار پولی و بازار سرمایه هماهنگی ایجاد شود. این هنر رییس‌جمهور است که بتواند بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس را با هم هماهنگ کند. باید تدبیری اتخاذ شود گه اگر کسی وارد این عرصه می‌شود، اطمینان حاصل کند که مشکلی نیست و ما در سه ماهه نخست برای سهامداران خرد این امنیت را ایجاد خواهیم کرد.

رییسی، دیگر کاندید انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 با اشاره به حقوقی‌های بورس گفت: اشکال بورس این بود که آگاهی بخشیدن به مردم با یک مدیریت جدی انجام نشد و وقتی مردم با تاکید دولت به بورس آمدند، کار‌هایی که باید انجام نشد. سازوکار نظارتی بورس درست عمل نکرد و صندوق توسعه و تتبیت از نوسانات جلوگیری نکرد. حقوقی‌های بورس که حضورشان مثل بچه پولدار است و باید کنترل می‌شدند. بازار بورس رها نیست و کنترل شده است و مردم به کنترل دولت اعتماد کردند.

وی تصریح کرد: بورس و بانک‌ها، یکی از منابع تامین تولید در کشور هستند و اگر این پول سمت تولید می‌رفت، این نوسانات را نداشتیم. بورس جای جبران کسری بودجه دولت نیست و نباید اجازه داد حقوقی‌ها آن را دچار نوسان کنند. باید صندوق جبران خسارت برای کسانی که بسیار هستند، فعال شود تا مردم اعتماد کنند و منابع صندوق قابل تامین است و اولا صندوق تثبیت در بورس هست و این مبلغ قابل تامین برای دولت است. تضمین خسارت هم با صندوق توسعه و هم صندوق تثبیت و هم با صندوق جبران خسارت قابل تامین است.

همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در گفتگوی ویژه خبری تلویزیون به طور مفصل درخصوص بازار سرمایه صحبت کرد. به گفته همتی، بخش مهمی از مشکلات بورس به خاطر دخالت‌های غیرمنطقی است. در بازار سرمایه ما کارهایی شد که نباید می‌شد. حمایت‌های بدون منطق برای رشد سریع شاخص مشکل‌ساز شد.

همتی با تاکید بر عدم دخالت در بورس اظهار داشت: بازار سرمایه، تجلی بخش حقیقی اقتصاد است و بازاری است که بخش خصوصی خرید و فروش می‌کند. می‌شود بورس را احیا کرد اما نه در دو یا سه روز.

قاضی زاده هاشمی، دیگر کاندید انتخابات در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: به خاطر عملکرد فشل تیم اقتصادی دولت، بورس به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل شده است. قاضی زاده هاشمی پیش از این معضل بورس را قابل حل دانسته و گفته بود: سه روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد، به یک دستور حکومتی از رییس‌جمهور نیاز دارد.

قاضی زاده هاشمی در توییت دیگری نوشت: حذف قیمت‌گذاری دستوری، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از بازارهای غیرمولد، دوطرفه شدن معاملات سهام، توسعه ابزارهای کاهش ریسک، رفع انحصار از مجوزها و راه‌اندازی صندوق پروژه از جمله برنامه‌های من برای حمایت از بازارسرمایه است؛ باید اقتصاد را برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی‌پذیر کنیم.

بدیهی است که نامزدها باید راهکاری اثرگذار و بلندمدت را برای جلوگیری از رشدهای مصنوعی و کوتاه‌مدت و به تبع آن، تزریق دستوری منابع مالی برای از میان نرفتن سرمایه مردم درنظر بگیرند و وعده‌های بی‌اساس و شعارهای پوپولیستی را مطرح نکنند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد