شرایط برای تحویل فیزیکی و معامله ریالی نفت فراهم شد

شرایط برای تحویل فیزیکی و معامله ریالی نفت فراهم شد

ایلنا: یکی از مهم‌ترین اتفاقات در گواهی سپرده نفت خام تحویل فیزیکی نفت خام است بنابراین تحول در حوزه تولید و تجارت و فروش نفت خام کشور رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احسان خاندوزی در حاشیه مراسم رونمایی از راه اندازی گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از ماه‌ها تلاش مشترک بین وزارت نفت، اقتصاد و بورس انرژی امروز متقارن با ایامی که صادرات نفت خام و میعانات رکوردهای چند سال گذشته را جابجا کرده شاهد به ثمر نشستن یکی از آرزوهای دو دهه اخیر برای باز شدن مسیر جدید فعالان بخش خصوصی و تنوع بخشی به صادرات و فروش داخلی نفت و همچنین استفاده ار ابزارهای بازار سرمایه و استفاده از مزایای شفافیت بازار سرمایه و رقابت پذیری در عرصه فروش داخلی نفت هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن از ابزار بازار سرمایه و بورس برای تنوع بخشی و شفافیت استفاده کنیم و 36 میلیون بشکه فروش فعلی سقف خود را پر کند.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: امیدواریم وزارت نفت موافقت کند سقف‌های بالاتری را در انرژی برای فروش نفت خام و میعانات بعنوان یکی از ابزارهای جذاب سرمایه گذاری برای فعالان حرفه ای اقتصاد شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقات در گواهی سپرده نفت خام تحویل فیزیکی نفت خام است بنابراین تحول در حوزه تولید و تجارت و فروش نفت خام کشور رخ می دهد.

خاندوزی معاملات علاوه بر ارزی ریالی هم صورت می‌گیرد، افزود: این مهم خواست رییس جمهور و تاکید رهبری بوده است، 

وی بیان داشت: کمک به تقویت ارزش پول ملی گام مهم در یکی از جذاب‌ترین بازارهای دنیا و منطقه با محوریت نفت و میعانات گازی اینو کمک می‌کند که آرام آرام تقاضای ریالی برای نفت ایجاد کنیم و در گام توسعه‌ای کشورهای همسایه نیز برای خرید داخلی نفت بپیوندند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد