جزيیات دوسقفی شدن بودجه 1400

جزيیات دوسقفی شدن بودجه 1400

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 را در دو سقف بست؛ لایحه‌ای که دولت 12 آذرماه به مجلس تقدیم کرد و همواره به تغییرات اعمال‌شده در این لایحه از سوی کمیسیون تلفیق انتقاد کرده است.

دنیای‌اقتصاد نوشت: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 را در دو سقف بست؛ لایحه‌ای که دولت 12 آذرماه به مجلس تقدیم کرد و همواره به تغییرات اعمال‌شده در این لایحه از سوی کمیسیون تلفیق انتقاد کرده است.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه سال آینده در دو سقف و دو زمانه بسته شد؛ یک سقف در 6ماه اول و یک سقف در 6ماه دوم سال آتی. همچنین منابع عمومی دولت در این لایحه از 841هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده از سوی دولت، به 1158هزار میلیارد تومان افزایش یافت. ماجرای دو سقفی شدن بودجه به تغییر اعمال‌شده در میزان فروش نفت بازمی‌گردد.

کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه 1400 را در دو سقف بست؛ لایحه‌ای که دولت 12 آذرماه به مجلس تقدیم کرد و همواره به تغییرات اعمال شده در این لایحه از سوی کمیسیون تلفیق، انتقاد کرده است. خبر دو سقفی شدن بودجه سال 1400 را روز پنج‌شنبه رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد و در شرح این خبر، به اعلام دو سقفی و دو زمانه بسته شدن بودجه سال آینده اکتفا کرد. او گفت که یک سقف در 6 ماهه اول و یک سقف در 6 ماهه دوم سال آتی هزینه و اعتبارات تخصیص داده می‌شود.

ماجرای دو سقفی بسته شدن بودجه سال آینده به تغییر اعمال شده در این لایحه در میزان فروش نفت بازمی‌گردد. با وجود آنکه دولت در لایحه پیشنهادی خود، فروش روزانه 3/ 2 میلیون بشکه نفت را پیش‌بینی کرده بود، کمیسیون تلفیق این تعداد را به 5/ 1 میلیون بشکه در روز کاهش داد و این عدد را با توجه به شرایط تحریمی، قابل تحقق خواند. بنابراین سقف اول درآمدهای دولت بر اساس فروش روزانه 5/ 1 میلیون بشکه نفت درنظر گرفته شده و سقف دوم نیز با توجه به احتمال فروش مازاد این رقم، پیش‌بینی شده است. زارع در نشست خبری خود با خبرنگاران در تشریح مصوبات این کمیسیون، افزود: در بودجه سال 1400 وابستگی به نفت را کاهش دادیم طوری که منابع این موضوع را از 394 هزار میلیارد تومان به کمتر از 260 هزار میلیارد تومان رساندیم.

افزایش چشمگیر منابع عمومی دولت

نکته دیگری که سخنگوی کمیسیون بودجه به آن اشاره کرد، افزایش منابع عمومی دولت در لایحه بودجه 1400 است. بر اساس اعلام رحیم زارع، مجموع منابع عمومی دولت 841 هزار میلیارد تومان بود که به 1158 هزارمیلیارد تومان رسید. ارقام اعلامی از سوی سخنگوی کمیسیون تلفیق نشان می‌دهد که منابع عمومی دولت در لایحه بودجه 1400 نسبت به آنچه دولت در لایحه تقدیمی خود پیش‌بینی کرده بود، 317 هزار میلیارد تومان رشد کرده است.

بر اساس اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 بخشی از این رشد منابع به شفاف شدن برخی درآمدهای دولت در ردیف‌های بودجه‌ای بازمی‌گردد. زارع در توضیح این موضوع افزود: مابه‌التفاوت 1158 هزارمیلیارد تومان تا 841 هزار میلیارد تومان، 178 هزار میلیارد تومان شفاف‌سازی بود و حدود 139 هزار میلیارد تومان نیز منابع جدید از حوزه مالیات، اوراق و اسناد ایجاد شد. به گفته وی، 178 هزار میلیارد تومان شفاف‌سازی شد؛ به‌طور مثال 90 هزار میلیارد تومان در حوزه واگذاری سهام و بند و تبصره 2 در کتاب بودجه آورده شده اما در ردیف‌ها نیامده و منابع آن صفر در نظر گرفته شده بود. همچنین 30 هزار میلیارد تومان برای اوراق تسویه در نظر گرفته شده بود که به آن 5 هزار میلیارد تومان افزوده شد؛ این در حالی است که در ردیف‌های لایحه بودجه مبلغ آن یک ریال نوشته شده بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه 53 هزار میلیارد تومان بر اساس نامه ريیس‌جمهور برای استفاده از اوراق در نظر گرفته شد، افزود: در تبصره 14 درباره دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، تصمیماتی در حوزه منابع عمومی بودجه گرفتیم به‌طور مثال وزارت جهاد کشاورزی در سال آینده مکلف شد برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار 1757 میلیارد تومان اعتبار تخصیص دهد؛ همچنین برای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری 1757 میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 همچنین درباره 139 هزار میلیارد تومان منابع بودجه که توسط مجلس به منابع افزوده شده، توضیح داد: این منابع به‌طور مثال 17 هزار میلیارد تومانی است که از حقوق ورودی خودروها از مناطق آزاد به دست می‌آید همچنین رقم واقعی مالیات ارزش افزوده 88 هزار و 300 میلیارد تومان بود درحالی‌که دولت آن را 66 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود. زارع با بیان اینکه از سوی دیگر عوارض خروج از کشور برای بهسازی روستاهای مرزی در نظر گرفتیم، ادامه داد: دولت سود سهام شرکت‌های دولتی که کمتر از 50 درصد بود را در لایحه بودجه نیاورده بود، که مابه‌ازای آن 10 هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم.

منابع جدید نفتی نیستند و از آنجا که پیش‌بینی دولت از این منابع نسبت به عملکرد آن در سال 99 کمتر بود ما آن را افزایش دادیم، در واقع اتکای ما به نفت کمتر شده و سهام و اسناد خزانه اسلامی را به سمت تولید هدایت کردیم. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات همچنین اضافه کرد: حدود 27 هزار میلیارد تومان برای جهاد کشاورزی به منظور تولید نهاده، واکسن دامی و حمایت از بخش تولید به پیشنهاد مجلس اضافه شد.

اعتبار شرکت‌های دانش‌بنیان

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 با بیان اینکه برای طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی و فناوری ريیس‌جمهور دو هزار و 47 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد، گفت: افزایش 4 برابری حقوق سربازان علاوه بر 400 هزار تومان که مربوط به رفت و آمد آنهاست را در سال آینده مصوب کردیم. همچنین برای سربازان متاهل تسهیلاتی مانند افزایش 50 درصدی این پرداخت در نظر گرفته شده است. همچنین مقرر است به منظور اشتغال‌زایی تسهیلات کم‌بهره 50 و 100 میلیون تومانی در زمان پایان خدمت پرداخت شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با بیان اینکه برای وزارت کشور به منظور مقابله با اثرات مخرب ریزگرد و تاثیر بر شبکه برق حدود 351 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم، گفت: برای تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاهی حدود 263 میلیارد تومان در نظر گرفته، همچنین مقرر شد حدود 527 میلیارد تومان از این محل میان 13 دانشگاه جامع و برتر کشور به نسبت مساوی تقسیم شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد