نبود ارز برای ترخیص 6 و نیم میلیون تن کالای اساسی

نبود ارز برای ترخیص 6 و نیم میلیون تن کالای اساسی

به گفته معاون فنی گمرک ایران، ترخیص شش و نیم تن کالا‌ی اساسی موجود در گمرکات، به یک میلیارد و 800 میلیون دلار ارز نیاز دارد که این رقم هنوز تخصیص نیافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مهرداد جمال ارونقی، در یک گفتگوی تلویزیونی با بیان اینکه شش و نیم میلیون تن کالای اساسی در گمرکات و بنادر کشور انباشت شده است، گفت: از این شش میلیون تن کالای اساسی رسوب یافته در گمرکات کشور، بیش از چهار میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی وجود دارد که دو میلیون تن از آنها منتظر حمل از طریق کامیون‌ها هستند‌.

ارونقی با بیان اینکه تمامی ثبت سفارش‌ها صورت گرفته و تمامی صاحبان این کالا‌ها منتظر ترخیص کالا هستند، افزود: در حال حاضر برای ترخیص کالا باید ارز تخصیص یابد، اما تامین نشده و ما در حاضر یک میلیارد و 800 میلیون دلار ارز نیاز داریم که هیچ کدام تخصیص نیافته است.

ارونقی بیان کرد: با توجه به ظرفیت 90 درصدی در گمرکات کشور باید 90 درصد از این کالا تخلیه یابد.

معاون فنی گمرک اظهار کرد: 130 هزار تن کالا باید از بنادر ترخیص شوند و در این بین بسیاری از کشتی‌ها در لنگرگاه‌ها منتظر رسیدن به لنگرگا‌ها هستند.

او افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد دو میلیون تن کالای آماده خروج داریم و بسیاری از صاحبان کالا التماس می‌کنند که کالا‌های خود را خارج کنند که این روند طبیعی نیست.

او گفت: باید سه هزار کامیون در بنادر حاضر شوند تا اقدام به جابه‌جایی کالا کنند و صاحبان کالا باید روند تشریفات را انجام دهد. از این شش میلیون تن کالا، دو میلیون تن مربوط به حمل با کامیون‌ها بوده و 30 هزار تن از طریق ناوگان ریلی جابه جا می‌شود.

صاحبان کالاها و کشتی‌ها در بنادر مشخص هستند

در ادامه عباس معروفان، مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی جهاد کشاورزی گفت: در لنگرگاه کشتی و همچنین کالایی که در بنادر وجود دارد، چهار میلیون و 100 هزار تن نهاده است و مشخص است کدام یک از صاحبان این نهاده‌ها ارز دریافت کرده‌اند.

او ادامه داد: همه بنادر و ورودی کالا گمرک و حدود 9 دستگاه دیگر اقدامات در خصوص ترخیص و تخلیه کالا را انجام می‌دهند.

معروفان افزود: در صورتی که بانک مرکزی در پرداخت ارز معوقات داشته باشد، کالا انباشت می‌شود و این خود یکی از عوامل انباشت کالای اساسی به شمار می‌رود.

مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی جهاد کشاورزی توضیح داد: تا ماه گذشته بحث تخصیص و تامین ارز کند بود و کالا مانده بود و از سوی دیگر گرمای بیش از حد و عدم مراجعه کامیون به بنادر برای جابه‌جایی محصولات به شهر‌های مختلف باعث شده بود که محصولات در بخش کشاورزی و برخی از استان‌ها از جمله خوزستان دیر برسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار حوزه صادرات و واردات را در صفحه خدمات و بازرگانی تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد