آخرین وضعیت حذف قرعه کشی خودرو/ بازار آهن متعادل می شود

آخرین وضعیت حذف قرعه کشی خودرو/ بازار آهن متعادل می شود

جزيیات اجرای مرحله پنجم طرح خرید شفاف، آغاز برخورد با عرضه قطعات قاچاق خودرو، آخرین وضعیت حذف قرعه کشی خودرو و برخورد قانون با صادرکنندگان متخلف از جمله مهم ترین اخبار صمت در هفته جاری بود.

به گزارش خبرنگار مهر، طی هفته جاری اخبار متفاوتی در حوزه صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که شاید مهم‌ترین آنها جزيیات اجرای مرحله پنجم طرح خرید شفاف، آغاز برخورد با عرضه قطعات قاچاق خودرو در سطح خرده فروشی، آخرین وضعیت حذف قرعه کشی خودرو، برخورد قانون با صادرکنندگان متخلف، هدف گذاری برای افزایش 10 برابری صادرات دارو، عدم افزایش قیمت سیمان، جزيیات اعمال عوارض پلکانی صادراتی، به تعادل رسیدن بازار آهن از هفته آتی و تشریح روش جدید توزیع یارانه نان باشد.

جزيیات اجرای مرحله پنجم طرح خرید شفاف

از یکم اردیبهشت ماه سال 1400 همه کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای به جز کالاهای مستنثنی شده، مشمول درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده خواهند بود؛ یعنی تولیدکننده روی خود کالا هم قیمت مصرف کننده و هم قیمت تولیدکننده را درج می‌کند و به شبکه توزیع وارد می‌شود.

در همین رابطه محسن حسین لویی مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی، شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت در گفت و گویی با مهر جزيیات این طرح را تشریح کرد و گفت: شرکت‌های تولیدکننده تاکنون فقط قیمت مصرف کننده را درج می‌کردند و یا اینکه اصلا هیچ قیمتی روی کالا به ویژه کالاهای سرمایه‌ای درج نمی‌شد؛ به عنوان نمونه یخچال، تلویزیون، موبایل، ظروف و ... هیچ گونه قیمتی نداشتند اما در این مرحله باید روی همه کالاهای وارداتی و تولیدی قیمت مصرف کننده و تولیدکننده درج شود. از مرحله یک تا چهار که کالاها به صورت موردی اعلام می‌شدند روی حدود 15 هزار و 50 قلم کالا در 30 گروه کالایی قیمت درج شد؛ در این مرحله حدود 50 هزار قلم کالا به اقلام قبلی اضافه خواهد شد.

آغاز برخورد با عرضه قطعات قاچاق خودرو در سطح خرده فروشی

سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت از همکاری همه دستگاه‌های مرتبط با مبارزه با کالای قاچاق برای برخورد با عرضه قطعات قاچاق خودرو در سطح بازار و بازرسی فروشگاه به فروشگاه خبر داد.

قرعه کشی خودرو حذف می‌شود؟

سال گذشته وزیر صمت از تریبون‌های مختلفی از برنامه ریزی برای افزایش تولید خودرو و به تناسب آن حذف قرعه کشی خودرو در سال 1401 خبر داده بود.

در همین رابطه منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفت: اگر تولید خودرو به یک میلیون و 400 هزار دستگاه برسد دیگر کسی به دنبال قرعه کشی نخواهد رفت، بنابراین تولید امسال روی عدد یک و نیم میلیون برنامه ریزی شد که عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود. بنابراین در ماه‌های آینده متناسب با عرضه‌هایی که در خودروهای مختلف انجام خواهد شد، می‌توانیم بگوییم که تقاضاها پایین‌تر می‌آید و هر چقدر جلوتر برویم تعداد خودروهای بیشتری از فرایند قرعه کشی حذف خواهد شد.

صادرکنندگان متخلف در تیررس قانون

با ابلاغ اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جرایم تازه ای برای صادرکنندگانی که اقدام به رفع تعهد ارزی نکرده باشند تعریف شده است که در همین خصوص، جریمه نقدی، محرومیت یک تا 10 ساله از فعالیت بازرگانی، ابطال کارت بازرگانی و حبس تعزیری از جمله جرایم درنظر گرفته شده برای صادرکنندگان متخلف است. (جزيیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

وضعیت جذب سرمایه خارجی طی 20 سال

طی 20 سال اخیر روند سرمایه‌گذاری خارجی ایران با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده و بالاترین میزان سرمایه خارجی در سال 1391 و به مبلغ حدود 4.5 میلیارد دلار جذب شده است. پس از آن، جذب سرمایه خارجی در کشور روند نزولی در پیش گرفته و در سال 1394 به کمترین میزان خود طی 20 سال گذشته با رقم 945 میلیون دلار رسیده‌است. (جزيیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هدف گذاری برای افزایش 10 برابری صادرات دارو

علیرضا شه پرست مدیرکل دفتر صنایع غذا و داروی وزارت صمت در گفت و گو با مهر گفت: کل ارزبری صنعت دارو از مواد اولیه گرفته تا محصول نهایی 2 میلیارد دلار است. طبق برنامه‌ریزی های انجام شده، باید از طریق ارتقای سطح فناوری در صنعت دارو و ورود به حوزه‌های جدید مثل حوزه‌های زیست فناوری و ... بتوانیم کاهش 50 درصدی ارزبری دارو را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات دارو 40 تا 50 میلیون دلار است، تصریح کرد: برنامه ریزی ها برای افزایش 10 برابری صادرات دارو تا سال 1404 انجام شده است.

بازار آهن از هفته بعد به تعادل می‌رسد

حمیدرضا رستگار ريیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران به مهر گفت: از 15 اسفند سال 1400 شاهد شروع روند افزایش قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد بودیم. پس از پایان تعطیلات نیز قیمت‌ها در همه محصولات به صورت میانگین کیلویی 2 هزار تومان افزایش یافت.

به گفته وی، گرانی‌های اخیر بی ضابطه بوده و بر اساس پیگیری‌های انجام شده از هفته آینده بازار به تعادل و ثبات می‌رسد.

تشریح روش جدید توزیع یارانه نان

علیرضا شاه‌میرزایی معاون وزیر صمت با بیان اینکه درصدی از گندم یارانه‌ای، قاچاق می‌شود، روش جدید توزیع یارانه نان را تشریح کرد و گفت: در روش جدید، یارانه همچنان به زنجیره تولید داده می‌شود، ولی تا زمانی که مصرف کنندگان نهایی که خانوارها هستند، اقدام به خرید از آخرین حلقه یعنی فروشگاه‌ها نکنند، این یارانه تخصیص داده نمی‌شود. بنابراین مردم بر توزیع یارانه‌ها نظارت دارند و از رانت خواری جلوگیری می‌شود.

وی با بیان این‌که این طرح به هیچ وجه به معنای کوپنی کردن کالاها حتی به صورت کوپن الکترونیکی نیست، افزود: کوپن یا کالابرگ به معنی توزیع بسته‌های کالایی معین در تعداد فروشگاه محدود است؛ بنابراین نه از نظر کیفیت کالا امکان رقابت وجود دارد و نه از نظر دسترسی مردم سهولت ایجاد می‌شود. مردم خاطرات صف‌های طولانی دولت‌های قبل برای دریافت بسته معیشتی را فراموش نکرده‌اند. (جزيیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزيیات اعمال عوارض پلکانی صادراتی

سیف الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه روز دوشنبه عوارض گمرکی را به‌کل گمرکات کشور اعلام کردیم، گفت: تعیین عوارض پلکانی بر مبنای هفته نخست دی‌ماه 1400 تعیین و تصویب شده است و با توجه به پلکانی بودن این عوارض، ماهانه قابل‌تغییر است؛ بنابراین درصورتی‌که میزان رشد نسبت به مبنا، یعنی اول دی‌ماه پنج درصد باشد، عوارض 2 درصد گرفته می‌شود.

امیری ادامه‌داد: رشد پنج تا 10 درصدی عوارض پنج درصدی، رشد 10 تا 15 درصدی عوارض هشت درصدی، رشد 15 تا 20 درصدی عوارض 11 درصدی، رشد 20 تا 25 درصدی عوارض 14 درصدی، رشد 25 تا 30 درصدی عوارض 17 درصدی، رشد 30 تا 35 درصدی عوارض 20 درصدی و رشد 35 تا 40 درصدی عوارض 22 درصدی خواهند داشت و بالاترین عوارض هم 22 درصد است.

سیمان گران نشده است

امیری همچنین در مورد قیمت سیمان گفت: قیمت سیمان همان قیمتی است که در سال گذشته بوده و ماهانه یک میلیون و 250 هزار تا یک میلیون و 300 هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود که گاهی اوقات 830 تا 900 هزار تقاضا وجود دارد و 300 تا 400 هزار تن سیمان در بورس کالا بدون تقاضای خرید باقی می‌ماند.

به گفته وی قیمتی که به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد، به‌طورمعمول با احتساب ارزش‌افزوده و هزینه‌های حمل، بین 34 تا 40 هزار تومان است و اینکه گفته‌شده قیمت سیمان 60 هزار تومان است، واقعیت ندارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد