از راه‌اندازی لیست انتظار در مسیرهای پرتقاضا تا افزایش قیمت بلیت اتوبوس

از راه‌اندازی لیست انتظار در مسیرهای پرتقاضا تا افزایش قیمت بلیت اتوبوس

راه‌اندازی لیست انتظار ناوگان جاده‌ای در مسیرهای پرتقاضا، اختصاص بودجه برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز و افزایش 25 درصدی قیمت بلیت اتوبوس با وجود تاکید وزیر راه بر ثابت ماندن همه قیمت‌ها برای نوروز، از مهم‌ترین رویدادهای حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در سال 1401 بود.

به گزارش ایسنا، حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در سالی که گذشت، از اخبار خاص خود برخوردار بود. یکی از این اخبار، اختصاص بخش عمده‌ای از سهم زايران اربعین به جاده‌ها بود؛ در حالی که سفر به کربلای معلی در سال‌های گذشته به دلیل کرونا محدود شده بود، سال 1401 و با فروکش کردن کرونا، بار دیگر خیلی عظیمی از زايران به کربلا رفتند و بخش زیادی از این جمعیت هم روش زمینی را برای این مسیر انتخاب کردند که بخشی از این سفرها به‌صورت استفاده از حمل‌ونقل عمومی و بخشی به صورت استفاده از خودروهای شخصی بود.

از این رو برای ایام اربعین 1401، شرایط برای اعزام پنج میلیون زاير پیش‌بینی شده بود که از این میان به گفته ريیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، 35 درصد از زايران با حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای به عتبات مشرف شوند.

عزمی برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز

همچنین یکی دیگر از مواردی که به حمل‌ونقل جاده‌ای مربوط می‌شود، نقاط حادثه‌خیز است که به تصادفات می‌انجامد،‌ از این رو در لایحه بودجه 1402،  اعتبار جرایم رانندگی به 500 میلیارد افزایش یافته که از این میزان افزایش، 150 میلیارد تومان، به وزارت راه و شهرسازی جهت اصلاح راه‌های روستایی و معابر در نقاط حادثه‌خیز شهرها و روستاهای مناطق مرزی مربوط است.

البته به نظر می‌رسد برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز، اعتباری بیش از این نیاز است؛ کمااینکه مجید صباغ‌زاده - مدیرکل دفتر علايم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای- گفته بود که برای این کار تا سال 1400 به بودجه‌ای 5000 میلیاردی نیاز بود که با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها این عدد برای سال جاری و 1402 بیشتر خواهد شد و ممکن است به 10 هزار میلیارد تومان هم برسد. بنابراین رقمی که در بودجه نظر گرفته شده، هرچند تعدادی از نقاط را پوشش خواهد داد اما اعتبار بیشتری مورد نیاز است.

راه‌اندازی لیست انتظار ناوگان جاده‌ای

یکی از اقدامات سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای در سالی که گذشت، راه‌اندازی لیست انتظار ناوگان جاده‌ای در مسیرهای پرتقاضا بود تا بدین ترتیب هموطنان با ثبت‌نام در این سامانه در صورت نبود اتوبوس، در اولویت سفر با سرویس‌های فوق‌العاده قرار خواهند گرفت.

در این میان کمبود بلیت اتوبوس در مقاطع مختلف زمانی، انتقاداتی را هم به دنبال داشت؛ یکی از دوره‌های کمبود اتوبوس مربوط‌به همزمانی با عملیات اربعین و سفرهای تابستانی بود که بلیت اتوبوس بین‌شهری را کمیاب کرده بود و در عین حال در روزهای پایانی سال هم به‌واسطه سفرهای نوروزی بود که کمبود بلیت بار دیگر آشکار شد.

افزایش 25 درصدی قیمت بلیت اتوبوس

درعین حال اگرچه مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- تاکید کرده بود که قیمت هیچ یکی از وسایل حمل و نقل برای نوروز 1402 افزایش نمی‌یابد، اما در نهایت در روزهای پایانی اسفند بود که اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری اعلام کرد قیمت بلیت اتوبوس 25 درصد افزایش پیدا می‌کند تا این وعده وزارت راه و سازمان راهداری محقق نشود.

احمدرضا عامری - رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری- درباره این تصمیم اینطور توضیح داد: تعمیرات اتوبوس بسیار افزایش پیدا کرده و قطعات اتوبوس هم هزینه‌های ارزی دارند و قیمت ارز هم در چند ماه گذشته بالا رفته‌ است و این هزینه‌ها با قیمت بلیت همخوانی ندارد. با وجود این کف افزایش بلیت اتوبوس 25 درصد بود که ما هم با وجود یک‌سر خالی بودن همان را اعمال کردیم؛ در ایام نوروز همیشه افزایش 25 درصدی را برای اتوبوس‌های سرخالی داشتیم و چیزی جدیدی نیست، آن هم در شرایطی که تورم و گرانی به این صورت نبود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد