انتظار جمع آوری صف‌های فروش در نماد‌های اصلی

انتظار جمع آوری صف‌های فروش در نماد‌های اصلی

به نظر می‌رسد که در جریان معاملات امروز شاهد جمع شدن برخی صف‌های فروش در نماد‌های اصلی بازار باشیم.

خواندن 3دقیقه

آنچه در بازار دیروز گذشت
روز گذشته نیز همان گونه که پیش‌بینی می‌شد شاهد ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار سرمایه بودیم. تقریبا تمامی صف‌های فروش در پایان معاملات روزگذشته نیز پابرجا باقی ماندند تا همچنان ضعف شدید نقدشوندگی در بازار مشهود باشد. ارزش معاملات بورس که در روز شنبه به 30 هزار میلیارد ریال سقوط کرده بود، روزگذشته نیز کاهش دیگری را ثبت کرد و جمع کل معاملات شرکت‌های بورسی به کمتر از 20 هزار میلیارد ریال رسید.

شاخص کل با بیش از یک درصد کاهش دیگر به رقم یک میلیون و 269 هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز کاهش 1.200 واحدی و 0.27 درصدی را داشت و به رقم 439 هزار و 920 واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
در بازار ارز قیمت‌ها همچنان روند کاهشی خود را ادامه دادند و نرخ فروش هر دلار آمریکا در صرافی ملی به 24 هزار و 280 تومان رسید. قیمت‌های خرید نیز کمتر از 24 هزار تومان بود. بهای سکه نیز به 10 میلیون و 600 هزار تومان رسید.

در خبری از حوزه تجارت خارجی، طبق اعلام مسيولان گمرک ایران کارنامه تجارت خارجی کشورمان در اسفند ماه، هفت میلیارد و 458 میلیون دلار بود که سهم صادرات، سه میلیارد و 328 میلیون دلار و سهم واردات چهار میلیارد و 130میلیون دلار بوده است.

لطیفی در خصوص جزيیات تجارت خارجی کشور در اسفندماه افزود: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در اسفند ماه در مقایسه با بهمن ماه، با افزایش 193 میلیون دلاری و رشد شش درصدی در صادرات و افزایش 448 میلیون دلاری در واردات و رشد 12 درصدی همراه بوده است.

سخنگوی گمرک با اشاره به پنج مقصد صادراتی کالا‌های ایرانی در اسفندماه، توضیح داد: چین با دومیلیون و 67 هزار تن به ارزش 855 میلیون دلار و رشد 20درصدی در وزن و یک درصدی در ارزش نسبت به بهمن، عراق با یک میلیون و 565هزار تن به ارزش 516 میلیون دلار و رشد هشت درصدی در ارزش، امارات با یک میلیون و 291هزار تن به ارزش 454 میلیون دلار و رشد 11درصدی در وزن و سه درصدی در ارزش، ترکیه با 422 هزار تن به ارزش 281میلیون دلاری و رشد 155 درصدی در وزن و 35 درصدی در ارزش وافغانستان با 571 هزارتن به ارزش 199میلیون دلار و رشد 7.5درصدی ارزش کالا نسبت به بهمن ماه، پنج مقصد اول صادرات کالا‌های ایرانی بودند که جمعا با پنج میلیون و 910هزار تن به ارزش دو میلیارد و 305میلیون دلار 64درصد وزن و 69درصد ارزش کل صادرات کشورمان در اسفندماه را به این پنج کشور اختصاص یافته است.
در خبری از حوزه سیاست خارجی، وزیر امور خارجه از کشور‌های اروپایی عضو «برجام» خواست تا ضمن احترام به تعهدات برجامی‌شان، در نشست وین سازنده ظاهر شوند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته به درخواست «دامینیک راب» همتای بریتانیایی با وی به صورت تلفنی گفتگو کرد. طرفین در این گفتگو آخرین تحولات مربوط به برجام و بویژه برگزاری نشست پیش روی کمیسیون مشترک در وین را مورد بررسی قرار دادند. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو، بار دیگر بر ضرورت برداشتن کامل و نهاییتحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا، بگونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را راستی آزمایی کند تاکید کرد و گفت: در این صورت است که به تعهدات خود باز خواهیم گشت.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که در جریان معاملات امروز شاهد جمع شدن برخی صف‌های فروش در نماد‌های اصلی بازار باشیم. با این حال به نظر می‌رسد که این معاملات صرفا توسط سهامداران حقوقی صورت بگیرد و سایر خریداران احتمالی بازار همچنان در سطح قابل قبولی در بازار حضور نخواهند داشت و انتظار رشد قیمت‌ها را نخواهیم داشت.

دامنه نوسان نامتقارن که بسیاری از کارشناسان اعم از ارشد و غیرارشد! نسبت به آن ابراز خشنودی می‌کردند در حال حاضر عامل اصلی قفل شدن وضعیت بازار سرمایه و به صفر نزدیک شدن نقدشوندگی برخی از نماد‌های بازار سرمایه شده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد