گمرک چین: ایران در خرداد ماه 260 هزار تن نفت به چین صادر کرد

گمرک چین: ایران در خرداد ماه 260 هزار تن نفت به چین صادر کرد

آمار گمرک چین نشان داد، پکن در ماه ژوين (ماه گذشته میلادی) 260 هزار تن نفت خام ایران را وارد کرده است که چهارمین محموله نفت خام ایران از دسامبر گذشته به این کشور به شمار می رود.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، آمار گمرک چین نشان داد، پکن در ماه ژوين (ماه گذشته میلادی) 260 هزار تن نفت خام ایران را وارد کرده است که چهارمین محموله نفت خام از دسامبر گذشته به این کشور به شمار می رود.

باوجود تحریم های آمریکا علیه ایران، چین همچنان به واردات نفت ایران می پردازد. نفت ایران 7 درصد کل واردات نفت چین را تشکیل می دهد.

آمارهای گمرک چین که آمارهای رسمی است، هیچ وارداتی از ونزويلا نیز نشان نمی دهد. شرکت های نفتی دولتی چین از اواخر سال 2019 واردات نفت از این کشور را متوقف کردند.

به گزارش فارس، البته در شرایط تحریمی، ارقام صادرات نفت ایران به صورت رسمی منتشر نمی شود و ایران با روش های گوناگون محرمانه نفت خود را در بازار به فروش می رساند. البته قرار بوداطلاعات دقیق واردات کالاهای ایران برای ژوين منتشر شود. گفته می شود، این محموله، برای ذخایر دولتی تخصیص داده شده است.

پایگاه تحلیلی ردیابی نفتکش ها «ورتکسا» اوایل تیرماه گزارش داده بود، محموله 260 هزار تنی که با کشتی دورنا حمل شده و در مالکیت شرکت ملی نفتکش ایران است، در بندر ژانجیانگ تخلیه شده است.

در عین حال خبرگزاری رویترز در این گزارش نوشته است که واردات از مالزی که اغلب به عنوان محل انتقال نفت ایران و ونزويلا در 2 سال گذشته مطرح می شود، نسبت به سال گذشته 126 درصد افزایش یافته و به 2.65 میلیون تن رسیده است.

این آمار همچنین نشان می دهد، واردات گاز طبیعی مایع چین از روسیه در مجموع به 520 هزار و 530 تن رسیده است که دومین افزایش حجم ماهانه از ابتدای سال 2021 به شمار می رود.

بر اساس این گزارش، روسیه برای دومین ماه در ماه ژوين، جایگاه خود به عنوان بزرگ تامین کننده نفت چین را حفظ کرد زیرا خریداران چینی به نفت ارزان روی آورده اند و محموله های هزینه‌برتر عربستان را کاهش داده اند.

بر اساس آمارهای اداره گمرک چین، واردات نفت روسیه، شامل نفت ارسالی از طریق خط لوله سیبری شرقی اقیانوس آرام و (ESPO) محموله‌ های دریایی از بنادر اروپایی و شرق دور روسیه، در مجموع 7.29 میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته نزدیک به 10 درصد افزایش یافته است.

صادرات روسیه در ماه ژوين برابر با 1.77 میلیون بشکه در روز بوده که از رقم بی سابقه نزدیک به 2 میلیون بشکه در روز در ماه می کمتر است. تحلیلگران انتظار داشتند که این رقم حفظ شود.

چین در ماه ژوين 1.23 میلیون بشکه در روز از عربستان نفت خرید که از 1.84 میلیون بشکه در روز در ماه می و 30 درصد از ژوين سال گذشته کمتر است.

واردات سالانه تا این زمان از سال از روسیه در مجموع به 41.3 میلیون تن (1.67 میلیون بشکه در روز) رسیده که 4 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است اما همچنان پس از عربستان سعودی قرار دارد.

عربستان در این مدت 1.75 میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرده است.

از آنجایی که قرنطینه های سفت و سخت برای مهار شیوع ویروس باعث کاهش تقاضای سوخت واردات نفت خام چین به طور کلی در ماه ژوين به کمترین میزان در 4 سال گذشته کاهش یافته است. افزایش واردات از روسیه نیز جایگزین عرضه از آنگولا و برزیل شد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد