خبر خوب خودرویی دولت چیست؟

خبر خوب خودرویی دولت چیست؟

سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده که در ماه آینده خبرهای خوبی از صنعت خودرو به اطلاع مردم می‌رسد. اما خبر خوب خودرویی وزارت صمت چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، این چندمین باری است که وزارت صمت وعده خبر خوش در صنعت خودروسازی را می‌دهد. حتی وزیر این وزارتخانه هم با وعده کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو بر سر کار آمد. ريیس جمهور هم چندی پیش فرمانی 8 بندی برای سامان‌دهی به صنعت خودرو اعلام کرد. اما نه قیمت‌ها کاهش پیدا کرد و نه کیفیت خودروها بهتر شد.

اما حالا یکسال بعد از آغاز دولت سیزدهم، سخنگوی وزارت صمت وعده خبر خوش را به مردم داده و حتی گفته رصد قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت خودرو در بازار در حال کاهش است. اما خبر خوش خودرویی چیست؟

خودرو ارزان می‌شود؟

اولین گمانه‌ای که می‌توان درباره این خبر خوش گفت، کاهش قیمت خودرو در بازار یا کارخانه است. اما به نظر نمی‌رسد که روند قیمت خودرو چه در بازار و چه در کارخانه بتواند روند نزولی داشته باشد.

قیمت خودرو در کارخانه طی یکسال گذشته رسما افزایش پیدا کرده و خودروسازان همچنان تاکید می‌کنند که به علت قیمت‌گذاری دستوری خودروهای خود را با زیان می‌فروشند و خواستار افزایش قیمت هستند. برای همین بعید است که دولت بتواند قیمت‌ کارخانه را به قبل برگرداند و خودرو را ارزان کند.

مطالعه بیشتر: طرح جوانی جمعیت خودرو چیست؟/ چه کسانی کمک بلاعوض 200 میلیونی می‌گیرند؟

تنها راهکار برای کاهش قیمت خودرو، افزایش عرضه در بازار است. وعده‌ای که وزیر صمت ابتدای این دولت عنوان کرد و گفته بود هزینه تولید خودرو را کاهش می‌دهیم. اما هزینه تولید خودرو کاهش پیدا نکرده و کاهش هزینه خودرو هم ممکن نیست.

قیمت‌ها در بازار آزاد هم روند نوسانی دارد. شاید در برخی از هفته‌ها قیمت‌ها کمی ارزان شود، اما هر نوسانی در قیمت دلار، سبب افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شود. از طرفی کارشناسان معتقدند آنچه سبب رکود در بازار خودرو شده، انتظار واردات است و نه اقدامات دولت.

پس خبر خوش خودرویی نمی‌تواند کاهش قیمت‌ها باشد. چون حداقل در شرایط فعلی امکان آن وجود ندارد.

واردات خودرو آغاز می‌شود؟

گمانه دیگر درباره ورود یک خودروساز جدید به بازار است. چند روز قبل بود که گروه صنعتی زر از ورود خود به بازار تولید خودرو خبر داد و گفت قرار است خودروهای متعددی تولید و روانه بازار کند و خودروهای اقتصادی یکی از آنهاست. اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که این خودروساز جدید در بهترین حالت پنج سال آینده می‌تواند خودروهای خود را وارد بازار کند. پس خبر خوش خودرویی تولید خودروی جدید و راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی نیست.

خبر دیگری که بازار انتظار آن را می‌کشد، واردات خودرو به کشور است. ماه‌هاست که مساله واردات خودرو به بازار مطرح شده و بازار در انتظار تدوین دستورالعمل واردات خودرو به کشور است. حتی بازار خودرو هم به کما رفته و رکود بر آن حاکم است. چون همه منتظرند که واردات خودرو انجام و قیمت‌ها کمتر شود.

این می‌تواند همان خبر خوشی باشد که بازار در انتظار آن است. اما باید دید آیا واردات خودرو به قدری هست که بتواند روند کلی بازار را تغییر دهد یا نه؟

مطالعه بیشتر: خودروهای جایگزین‌های تیبا و سمند چه قیمتی دارند؟/ واکنش احتمالی بازار

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد