مجمع وتوصا 1401 | چه میزان سود تقسیم شد؟

مجمع وتوصا 1401 | چه میزان سود تقسیم شد؟

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران با حضور 53 درصد سهامداران، برگزار شد. گزارش نبض بورس را از این مجمع بخوانید.

به گزارش نبض بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران با حضور 53 درصد سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست آقای ربیعی به صورت حضوری وآنلاین برگزار گردید، آقای عبادی مدیرعامل شرکت گزارشی از فعالیت شرکت در خصوص سال مالی منتهی به 31 شهریور 1401 به صورت زیر ارايه دادند:

سرمایه گذاری‌های شرکت

افزایش ارزش سرمایه گذاری‌های غیر بورسی به دلیل افزایش ارزش شرکت سرمایه گذاری پایا تدبیر پارسا می‌باشد.در پی تغییر موضوع فعالیت شرکت از سرمایه گذاری به هلدینگ شرکت اقدام به خروج از صنایع فلزات اساسی نمود و با خرید دو شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت سرمایه گذاری سبحان سبد بورسی را در صنایع واسطه گری مالی و سرمایه گذاری متمرکز نموده است.

خالص ارزش دارایی‌ها

خالص ارزش دارایی‌های شرکت با کاهشی 2 درصدی به رقم 43 و 129 میلیارد ریال رسیده است.

در خصوص شاخه های عملیات گروه مجموع درآمد‌های عملیاتی از 12.716 به 15.120 میلیارد ریال رسیده و رشد 19 درصدی را ثبت کرده است. در بخش سود خالص نیز شرکت با رشدی 17 درصدی از 11.999 به 14.060 میلیارد ریال رسیده و به ازای هر سهم سودی 890 ریالی را ساخته است.

وضعیت سرمایه گذاری‌های بلند مدت

سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت: گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران اقدام به خرید 51 درصد سهام سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت با روش نقد و اقساط چهار ساله و با قیمت 1900 ریال به ازای هر سهم در مجموع به ارزش حدود 4361 میلیارد ریال از بانک صنعت و معدن نمود. این شرکت با هدف ایجاد بازوی اجرایی متفاوت در مجموعه، جهت پیش برد استراتژی‌های متنوع سرمایه گذاری خریداری گردید. از آنجایی که تنوع پذیری یکی از اصول سرمایه گذاری است، ایجاد تنوع در روش‌های مدیریت دارایی موجب افزایش تنوع سرمایه گذاری و کاهش ریسک سهامداران شرکت گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران در نتیجه آن خواهد شد. همواره در مجموعه گروه شرکت‌های توسعه صنعتی ایران، تخصیص بهینه پرتفوی سرمایه گذاری و تبدیل دارایی‌های نا مولد به دارایی‌هایی با بازدهی بالاتر در جهت کسب سود بالاتر استراتژی غالب بوده و در این جهت اقدامات لازم اتخاذ می‌گردد.


شرکت پایا تدبیر پارسا: در خرداد ماه سال 1396، 100 درصد از مالکیت این شرکت از شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید به صورت نقد و اقساط به قیمتی معادل 941 ریال به ازای هر سهم در مجموع به ارزش 1412 میلیارد ریال خریداری شد. مزیت عمده خرید این شرکت، پرداخت اقساطی وجه معامله طی دو سال بدون کارمزد بود که با توجه به بازدهی مثبت سبد سهام شرکت، ارزش افزوده مناسبی را نصیب سهامداران توسعه صنعتی کرد. از برنامه‌های آتی این شرکت، پذیرش و عرضه آن در فرابورس ایران جهت جذب سرمایه بیشتر با هدف ایجاد فرصت سرمایه گذاری برای سهامداران دیگر و ارتقا خالص ارزش دارایی‌های شرکت مادر می‌باشد. در همین راستا، درخواست پذیرش شرکت در فرابورس به مراجع مربوطه ارايه و در حال تکمیل مدارک میباشد.


سرمایه گذاری اعتبار ایران: در اسفند ماه سال 1393 بیش از 81 درصد از مالکیت این شرکت از شرکت گروه بهمن با روش نقد و اقساط دو ساله در قیمتی معادل 2156 ریال به ازای هر سهم در مجموع به ارزش 699 میلیارد ریال خریداری شد. در طی پنج سال اخیر که مدیریت شرکت بر عهده گروه توسعه صنعتی ایران می‌باشد، پرتفوی سرمایه گذاری این شرکت اصلاح گردید و در طول دوره‌های مختلف بازار سرمایه تخصیص منابع با در نظر گرفتن اصول ریسک و بازده صورت پذیرفت.


سرمایه گذاری سبحان: در سال 1396 حدود 91 درصد از مالکیت این شرکت از سازمان اقتصادی کوثر با روش نقد و اقساط دو ساله در قیمت 2.376 ریال به ازای هر سهم در مجموع به ارزش حدود 2.806 میلیارد ریال خریداری گردید. این شرکت با هدف ایجاد بازوی اجرایی متفاوت در مجموعه، جهت پیش برد استراتژی‌های متنوع سرمایه گذاری خریداری گردید. از آنجایی که تنوع پذیری یکی از اصول سرمایه گذاری است، ایجاد تنوع در روش‌های مدیریت دارایی موجب افزایش تنوع سرمایه گذاری و کاهش ریسک سهامداران شرکت گروه توسعه صنعتی ایران در نتیجه آن خواهد شد. همواره در مجموعه گروه شرکت‌های توسعه صنعتی ایران، تخصیص بهینه پرتفو سرمایه گذاری و تبدیل دارایی‌های نا مولد به دارایی‌هایی با بازدهی بالاتر در جهت کسب سود بالاتر استراتژی غالب بوده و در این جهت اقدامات لازم اتخاذ می‌گردد. از آنجایی که خرید این شرکت‌ها عموما به صورت اقساطی بوده است، فرصت مناسبی برای سهامداران هلدینگ سرمایه گذاری ایجاد کرده تا علاوه بر استفاده از اهرم‌های مالی سودآور از فرصت ایجاد شده در کنترل بخش بزرگتری از دارایی‌های عموما بورسی برخوردار باشند و این مهم در راستای ایجاد فرصت سودآوری بیشتر برای سهامدران، با هم افزایی بیشتر مدیریت منجر به کسب بازدهی بالاتر خواهد شد.


شرکت سرمایه گذاری جامی: در فروردین ماه سال 95 بیش از 72 درصد از مالکیت این شرکت از شرکت سرمایه گذاری بهمن به صورت نقدی به قیمتی معادل 1297 ریال به ازای هر سهم در مجموع به ارزش 113 میلیارد ریال خریداری شد. این خرید، با هدف اصلاح سبد سهام سرمایه گذاری جامی و افزایش بازده سرمایه گذاری‌های آن با مبلغ 10 درصد کمتر از خالص ارزش دارایی‌های شرکت مزبور انجام شد. از برنامه‌های آتی این شرکت، انتقال به بازار عادی فرابورس جهت جذب سرمایه بیشتر با هدف ایجاد فرصت سرمایه گذاری برای سهامداران دیگر و واقعی کردن خالص ارزش دارایی‌های شرکت مادر می‌باشد

سوالات مطرح شده در مجمع:

NAV شرکت چقدر می‌باشد؟ 5100 میلیارد تومان.

هزینه ماینینگ چقدر بوده و چرا شرکت تصمیم به؟ شرکت زیر مجموع پایا تدبیر پارسا وارد این حوزه شده بود. شروع فعالیت با بیت کوین 12 هزار دلاری بوده و با 350 دستگاه شروع به فعالیت کرد. سال گذشته با توجه به قطعی برق شرکت و بحران برق در آینده شرکت تصمیم به فروش این دستگاه‌ها نمود. سرمایه گذاری 14 میلیارد دلار بوده و بازگشت سرمایه یک ساله داشته است. زمان فروش دستگاه‌ها بیت کوین 50 هزار دلار بوده که شرکت هم از فروش دستگاه‌ها سود کرده بود و هم از فروش بیت کویین. کل بیت کوین استخراجی 36 عدد بوده در حال حاضر 15 بیت کویین نیز برای شرکت مانده است.

درصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها چقدر است؟ فعلا میزان افزایش سرمایه مشخص نیست، ولی با این افزایش سرمایه قیمت سهم به زیر 100 تومان خواهد رسید.

در انتها به ازای هر سهم 650 ریال سود تقسیم گردید، موسسه حسابرسی وانیا نیک تدبیر به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه حسابرسی بیات رایان به عنوان بازرس علی البدل انتخاب گردید.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد