یک تیر و سه نشان با راه‌اندازی تابلوی برق سبز/ جهش در توسعه تجدیدپذیرها در راه است

یک تیر و سه نشان با راه‌اندازی تابلوی برق سبز/ جهش در توسعه تجدیدپذیرها در راه است

راه‌اندازی تابلوی برق سبز و ورود انرژی تجدیدپذیر به تالار شیشه‌ای بورس می‌تواند پاسخی به 3 مسيله ناترازی برق، ناترازی گاز و ناترازی منابع مالی در حوزه انرژی باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسيله انرژی در ایران امروز یک موضوع روز است که اگر برای آن تصمیم‌گیری نشود، کشور درآینده با بحران‌های جدی مواجه خواهد شد. از مهمترین مسايل روز انرژی کشور، وابستگی جریان تولید صنایع و انرژی‌های کشور به گاز طبیعی است که نشانه‌های بحران آن در فصل زمستان طی سال‌های اخیر هویدا شده است. در این راستا، متنوع‌سازی سبد سوخت نیروگاه‌های کشور و کاهش وابستگی به گاز طبیعی از پاسخ‌های مناسب به مسيله ناترازی انرژی است.

علاوه بر ناترازی انرژی ما ناترازی منابع مالی نیز داریم که حرکت به سوی حل آن باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین ناترازی برق نیز از دیگر ناترازی‌هایی است که به کشور به ارث رسیده و باید در مسیر رفع آن کوشید.

با توجه به جزيیات ذکر شده، پاسخ‌های امروز ما به مسايل کشور باید در برگیرنده جوانب مختلف مسيله باشد. در این راستا یک پاسخ که می‌تواند برای هر 3 ناترازی و مسيله کشور پاسخی قانع کننده و حلال مسايل باشد، توسعه تابلوی برق تجدیدپذیر تحت عنوان تابلوی برق سبز است.

*اولین معامله در تابلوی برق سبز ثبت شد

در این راستا، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن اشاره به راه‌اندازی تابلوی برق سبز اظهار داشت: امروز اولین معامله برق تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز بورس انرژی انجام شد که قیمت هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر 1995 تومان کشف قیمت شد.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: امروز در اولین عرضه برق تجدیدپذیر 700 مگاوات برق عرضه شد که هنوز در جریان معاملات قرار دارد.

وی افزود: تاکنون 8 نیروگاه تجدیدپذیر در بورس انرژی پذیرفته شده است، درحالی‌که بیش از 90 نیروگاه تجدیدپذیر در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید هزار مگاوات برق تجدیدپذیر دارند.

*یک تیر و سه نشان دولت با راه‌اندازی تابلوی برق سبز

بر اساس قانون سمت عرضه این تابلو را نیروگاه‌های تجدیدپذیر و سمت تقاضا را ادارات و صنایع بر اساس قوانین پوشش می‌دهند. این تابلو با رقابتی کردن نرخ فروش برق و ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری می‌تواند به انگیزه‌ای برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بدل شده و مسيله ناترازی برق راحل کند و از طرفی چون بازاری برای با ویژگی پرداخت آنی در این تابلو مهیا است، همچنین ناترازی مالی را نیز برای این نیروگاه‌ها حل کرده‌ایم و از طرفی افزایش ظرفیت نیروگاه‌‎های تجدیدپذیر به متنوع سازی سبد سوخت نیروگاه‌ها و کاهش نیاز به گاز طبیعی ختم می‌شود.

از سوی دیگر، با راه‌اندازی تابلوی برق سبز همراه با رها کردن یک تیر از چله کمان چندین نشان را هدف گرفته و انتظار می‌رود ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور با این شیوه چندین برابر شود. تقاضای این بازار ابتدای با تکلیف به دولت برای خرید برق ادارات از تابلو و سپس تکلیف صنایع برای تامین انرژی از این محل با مشوق‌هایی صورت می‌پذیرد.

*تحول در ساختار انرژی کشور در راه است

در این راستا، محمد پورحمید کارشناس حوزه انرژی در بیان مزایای راه‌اندازی تابلوی برق سبز به خبرنگار فارس گفت: رهبر انقلاب در سخنان نوروزی خود بر لزوم تحول در ساختارها و رفع انحصار توسط دولت تاکید کردند و می‌توان گفت، راه‌اندازی تابلوی برق سبز یکی از مصادیق دقیق این تحول است که در سال رشد تولید شاهد ن بوده‌ایم.

وی ادامه داد: رفع انحصار از فروش برق با راه‌اندازی سازوکار بورس علاوه بر اینکه راهکاری برای رفع 3 ناترازی گاز، برق و منابع مالی است، زمینه جهش در تولید برق تجدیدپذیر کشور را فراهم خواهد کرد.

به گزارش فارس، در مرحله اول قرار است 150 مگاوات برق مربوط به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و 10 مگاوات برق نیروگاه‌های دیگر در تابلوی بورس انرژی عرضه شود که این رقم تا 900 مگاوات امکان افزایش دار‌د.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد