چرا سود سهام عدالت برای من کم واریز شده؟

چرا سود سهام عدالت برای من کم واریز شده؟

از روز گذشته که واریز سود سهام عدالت آغاز شد، سهامداران بسیاری اعلام کردند که مبلغ کمتری سود دریافت کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، بنا بر اعلام قبلی، حداقل سود سهام عدالت 613 تومان برای سهامدارانی که ارزش سهام عدالت آنها 452 هزار تومان است و حداکثر مبلغ واریزی سود سهام عدالت یک میلیون و 356 هزار تومان و برای دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومان است. ارزس سهام بیشتر مالکان سهام عدالت 532 هزار تومان است که سود 721 هزار تومانی دریافت می کنند.

سود طبقات مختلف سهام عدالت در مرحله دوم سال 1401 بدین صورت است:

*دارندگان سهام عدالت 452 هزارتومانی = دریافت 613 هزار تومان سود

*دارندگان سهام عدالت 492 هزارتومانی = دریافت 667 هزار تومان سود

*دارندگان سهام عدالت 532 هزار تومانی = دریافت 721 هزار تومان سود

*دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی = دریافت یک میلیون و 356 هزار تومان سود

در مجموع سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود دارایی 452، 492 و 532 هزار تومان دارایی دارند به ترتیب 613، 667 و 721 هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و 356 هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

سود به حساب هر 2 گروه مستقیم و غیرمستقیم مشمولان سهام عدالت واریز می‌شود، با این حال حدود یک میلیون و 600 هزار نفر از سهامداران عدالت همچنان با مشکل شبای بانکی معتبر روبرو هستند که این افراد می‌توانند با ثبت نام و احراز هویت در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) و یا درج شماره شبای معتبر خود در سایت sahamedalat.ir در فرایند دریافت سود سهام قرار بگیرند.

چرا میزان سهام عدالت مشمولان با هم متفاوت است؟

یک سوال بسیار مهم و پرتکرار مالکان سهام عدالت این است که چرا با وجود این که ارزش اولیه برگه سهام عدالت آنها یک میلیون تومان است، در حال حاضر در پرتفوی سهام خود ارزش این سهام کمتر از یک میلیون تومان است؟

سهام عدالت در سال 85 با هدف افزایش بهره‌وری شرکت‌های دولتی و گسترش مالکیت عمومی اجرا شد. در این طرح، 6 دهک پایین درآمدی کشور مورد هدف قرار گرفت و برای هر نفر مبلغ 1 میلیون تومان سهام عدالت در نظر گرفته شد و بنا شد که در مدت ده سال اقساط این یک میلیون تومان از محل سود شرکت‌ها جبران شود.

سال 95، با گذشت ده سال از اجرای سهام عدالت، تنها نصف یک میلیون تومان سهم برداشته شده از دولت آن از محل سود شرکت‌ها تسویه شد. البته برای نزدیک 6 میلیون مدد جویانی که تخفیف 50 درصدی داشتند سهامشان کاملا تسویه شد به این صورت که 500 تومان از محل سود شرکت‌ها تسویه شد و 500 تومان دیگر نیز تخفیف در نظر گرفته شده برای این افراد بود.

عدم سوددهی شرکت‌های سهام عدالت، دلیل کاهش 470 هزار تومانی سهام عدالت!

سازمان خصوصی سازی نیز با پاسخ به 27 سوال پرتکرار درباره سهام عدالت، با طرح این پرسش که " در برگه‌های سهام برخی مبلغ یک میلیون تومان درج شده در حالی که در سامانه مثلا مبلغ 532 هزار تومان سهام اختصاص داده شده. چرا؟ " پاسخ داد: در ابتدای آغاز طرح توزیع سهام عدالت مقرر گردیده بود به هر یک از مشمولین تا سقف یک میلیون تومان و به هر خانوار 5 نفره یا بیشتر تا سقف 5 میلیون تومان سهام عدالت تخصیص داده شود و ثمن آن از سود شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت در طول ده سال مستهلک گردد اما میزان سود عایدی در طول ده سال جوابگوی میزان بدهی مشمولین نبوده است.

این سازمان همچنین نوشت: ارزش سهام تخصیص یافته به هر یک از سهامداران متناسب با میزان اقساط وصول شده از بابت ثمن سهام واگذار شده از محل سودده سال شرکت‌های سرمایه پذیر در مقاطع گذشته تعیین گردیده و در صورتحساب مشمولین در سامانه اینترنتی سهام عدالت درج و قابل مشاهده است که عمدتا ارزشی معادل 5 میلیون و 320 هزار ریال داشته‌اند.

سازمان خصوصی سازی با اشاره به علت بیشتر یا کمتر بودن رقم سهام عدالت برای برخی از مشمولین، نوشت: برخی از افرادی که از طریق انتقال و تسهیم ارث، سهام عدالت به آنها رسیده است ارزش سهام آنها بیشتر هم می‌باشد و یا افرادی که قبل از سال 1395 سود سهام عدالت دریافت نموده‌اند به میزان سود دریافتی از ارزش سهام تخصیصی آنها کاسته شده است و یا تعدادی از مشمولینی که به تایید نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور از 50 درصد تخفیف در بهای واگذاری بهرمند گردیده‌اند ارزش سهام آنها حداکثر معادل 10 میلیون ریال بوده است.

تفاوت سهم‌های 530 هزار تومانی با 490 هزار تومانی در چیست؟

این اختلاف ارقام در حالی است که برای اکثر مشمولین عادی، در مقدار سهام عدالت رقم 530 و یا 490 هزار تومانی نقش بسته است. علت این اختلاف 40 هزار تومانی، سود شرکت‌های سهام عدالت در یکی از مقاطع است. این سود برای برخی واریز شد اما برای برخی خوش شانس‌تر به جای واریز به حساب، به مقدار سهام عدالت آنها افزوده شد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد