کدام خودروی 75میلیون در یک شب ارزان شد؟

کدام خودروی 75میلیون در یک شب ارزان شد؟

قیمت خودرو از نیمه اسفند با شروع روند کاهش نرخ ارز، کاهشی شد اما روز گذشته و به‌دنبال توافق ایران و عربستان برای...

اقتصاد 100 نوشت: قیمت خودرو از نیمه اسفند با شروع روند کاهش نرخ ارز، کاهشی شد اما روز گذشته و به‌دنبال توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی‌ روابط، شتاب کاهش نرخ دلار بیشتر شد؛ تغییری که در بازار خودرو به کاهش چشمگیر قیمت تمام خودروها انجامید.

قیمت خودرو از نیمه اسفند با شروع روند کاهش نرخ ارز، کاهشی شد اما روز گذشته و به‌دنبال توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی‌ روابط، شتاب کاهش نرخ دلار بیشتر شد؛ تغییری که در بازار خودرو به کاهش چشمگیر قیمت تمام خودروها انجامید.

مقایسه تغییرات قیمت خودرو در فاصله بین جمعه 19 اسفند تا شنبه 20 اسفند نشان می‌دهد قیمت خودروهای پرفروش مثل گروه پژو و همچنین انواع پراید و تیبا تا 8درصد و قیمت خودروهای گران‌قیمت‌تر در برخی موارد بیش از 10درصد پایین آمد.

ريیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران درباره دلایل این کاهش قیمت به همشهری گفت: خودرو در ایران با توجه به محدودیت عرضه تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده و کوچک‌ترین نوسان نرخ ارز بر قیمت آن تاثیر دارد.

سعید موتمنی با اشاره به نوسانات مداوم قیمت خودرو در ماه‌های اخیر، اضافه کرد: وقتی دلار از 33هزار تومان گذشت افزایش قیمت را در بازار خودرو شاهد بودیم و تا زمانی که به 58هزار تومان رسید این رشد ادامه یافت، امروز هم که قیمت دلار پایین آمده کاهش قیمت خودرو را شاهد هستیم اما نکته قابل توجه این است که بالا رفتن قیمت خودرو خیلی سریع اتفاق می‌افتد و برعکس، کاهش قیمت زمان‌بر است.

به‌گفته او در روزهای اخیر قیمت تمام خودروهای داخلی، وارداتی و مونتاژی بین 8 تا 15درصد کاهش یافته و 206تیپ2و پژو پارس به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروهای بازار 50میلیون تومان ارزان شده‌اند. تیبا و کوییک هم بین 30 تا 45میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند و افت قیمت در خودروهای مونتاژی بین 100 تا 300میلیون تومان بوده است.

تاثیر طرح‌های عرضه بر بازار

کمبود عرضه مهم‌ترین عاملی است که در کنار تغییرات نرخ ارز، افزایش قیمت خودرو را در سال‌های اخیر رقم زده است. ممنوعیت واردات خودرو در 5سال گذشته و روند کاهشی تولید خودروسازان داخلی با عمیق‌تر کردن شکاف بین عرضه و تقاضا، اختلاف قیمت بین کارخانه تا بازار را در تولیدات داخلی به 100درصد رسانده و دسترسی مصرف‌کنندگان واقعی به خودروهای مورد نیازشان روزبه‌روز سخت‌تر شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک‌سال اخیر با هموار کردن مسیر واردات از یک‌سو و تلاش برای حذف قرعه‌کشی برای خرید خودروهای داخلی تلاش کرد این شکاف را کاهش دهد.

افزایش تولید خودروسازان نیز به‌گفته مدیر دفتر صنایع خودروی وزارت صمت تا پایان امسال به رقم 30درصدی نسبت به سال گذشته خواهد رسید و برآورد شده تولید داخلی خودرو در سال آینده به یک‌میلیون‌و800هزار دستگاه برسد؛ رقمی که اندکی بیش از میزان تقاضای یک‌سال بازار خودرو است. ريیس اتحادیه فروشندگان خودروی تهران اما معتقد است طرح‌های عرضه خودرو تنها به‌شرط تحویل کوتاه‌مدت می‌توانند بر بازار تاثیرگذار باشند.

موتمنی گفت: اگر تحویل خودرو در طرح‌های عرضه، یکی دو ماهه باشد می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشند اما اگر تحویل درازمدت باشد تاثیرگذار نیست.

او اضافه کرد: مشکل دیگر اینجاست که با توجه به فاصله زیاد قیمت بین کارخانه تا بازار، ثبت نام‌کنندگان در این طرح‌ها اکثرا سرمایه‌گذارانی هستند که با هدف کسب سود نام‌نویسی می‌کنند و مصرف‌کننده واقعی کمتر در این طرح‌ها مشارکت می‌کند. اگر فاصله قیمتی شرکت تا بازار 10 تا 20درصد بود هیچ‌کس در این طرح‌ها شرکت نمی‌کرد و اصولا به چنین طرح‌هایی برای عرضه خودرو نیازی نبود.

موتمنی با بیان اینکه خودرو در زندگی مردم کالایی اساسی محسوب می‌شود، تنظیم بازار را وظیفه سازمان حمایت دانست و افزود: این کالا باید به هر طریق، چه با واردات و چه با تولید داخلی به اندازه کافی وارد بازار شود تا شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

پیش‌بینی بازار تا شب عید

موتمنی، بازار خودرو را تا پایان سال بدون تغییر پیش‌بینی کرد و گفت: این هفته عملا آخرین هفته سال در بازار خودرو محسوب می‌شود و بعید است هفته آینده تغییری را در این بازار شاهد باشیم اما در حال حاضر نیز با توجه به اینکه تغییرات نرخ ارز لحظه‌ای است خریداری در بازار وجود ندارد.

به‌گفته ريیس اتحادیه فروشندگان خودرو، خریداران معمولا ترجیح می‌دهند تا زمانی که قیمت ارز به ثباتی چند روزه نرسد خریدی انجام ندهند چون احتمال ریزش بیشتر قیمت ارز وجود دارد.

پ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد