نیاز اصلی بورس چیست؟ / سیگنالی برای تحرک وجود دارد؟

نیاز اصلی بورس چیست؟ / سیگنالی برای تحرک وجود دارد؟

با توجه به روند تکراری بازار سهام در جریان معاملات فروردین 1400، برخی از سیگنال‌های مثبت برای بازار بی‌اثر شده‌اند. کارشناسان، بازار را در شرایطی می‌دانند که نمی‌توان اظهار نظر تخصصی درباره روند آن ارايه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام در جریان معاملات هفته آخر فروردین 1400، روند ثابت هفته‌های گذشته را ادامه داد و تنها یک روز در هفته عملکرد شاخص مثبت بود. جریان معاملات بازار به گونه‌ای پیش می‌رود که با وجود کاهش قیمت تعداد زیادی از سهم‌ها، شاخص در جریان یک هفته افت زیادی را تجربه نمی‌کند. یک روز در هفته تنها با مثبت شدن برخی از نمادهای شاخص‌ساز، روند شاخص مثبت می‌شود اما بازدهی کلی بازار منفی است.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز جریان حرکتی بازار را همچون هفته‌های گذشته دانست و معتقد است تنها با یک روز مثبت شدن نمادهای شاخص‌ساز، شاخص با توجه به وجود دامنه نوسان، عملکرد مثبت داشت. همین مساله موجب می‌شود ریزش شاخص در طول یک هفته، شدت کمتری به خود بگیرد.

حدادی با توجه به حجم عرضه زیاد در نمادها و صف‌های فروش و قفل بودن نمادها توضیح داد: اگر اقدامی موثر و کارشناسانه انجام نشود، همین شرایط و روند فعلی در بازار ادامه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به اعتراضات سهامداران اشاره کرد و گفت: امروز (چهارشنبه) شاهد آن بودیم که اعتراضات سهامداران از تهران به برخی از شهرستان‌ها هم متتقل شده است. این فرآیند اصلا نتیجه خوبی برای ادامه بازار ندارد.

او ادامه داد: از آن جایی که وعده‌ها و صحبت‌ها یا اثرگذار نیست و یا عملی نمی‌شود، بی‌اعتمادی در بازار گسترش یافته و فروش حرف اول را در بازار می‌زند.

با توجه به شرایط موجود در بازار و روند معاملات در چند وقت اخیر، پیمان حدادی معتقد است با توجه به واکنش‌هایی که بازار نشان می‌دهد، نمی‌توان نظر تخصصی و کارشناسانه‌ای برای روند معاملات بازار داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش قیمت‌های جهانی و ثبات نسبی نرخ دلار تصریح کرد: با وجود این دست از سیگنال‌ها برای بازار، واکنشی از آن دیده نمی‌شود و همچنان آن جو هیجانی در بازار وجود دارد. مذاکرات برجام شاید از مهم‌ترین ابهامات موجود برای بازار باشد اما در عمق بازار، دلیلی برای ریزش‌های ممتد وجود ندارد، بنابراین این ریزش‌ها ناشی از بی‌اعتمادی و رفتارهای هیجانی است.

دامنه نوسان از اول اردیبهشت تغییر کرد و پیمان حدادی این سوال را مطرح می‌کند که هدف اولیه از اجرای دامنه نوسان چه بود؟ آیا اجرای اولیه آن به اهدافش رسیده است؟ وجود دامنه نوسان در شرایط موجود تنها مانع ریزش شاخص می‌شود.

کارشناسان زیادی نیاز اصلی بازار را نقدینگی می‌دانند. حدادی معتقد است تا تزریق نقدینگی در بازار شکل نگیرد و چرخش پول در بازار پایین باشد، تحرکی در بازار دیده نمی‌شود.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد