وضعیت بورس تغییر می‌کند؟/ احتمال رسیدن شاخص به 1٫6 میلیون واحد کم شد

وضعیت بورس تغییر می‌کند؟/ احتمال رسیدن شاخص به 1٫6 میلیون واحد کم شد

امروز بازار سهام در دومین روز معاملاتی باز هم با روند منفی شاخص کل بورس همراه شد. شاخص کل در نیمه اول معاملات امروز 11 هزار واحد افت را ثبت کرد و در محدوده یک میلیون و 454 هزار واحد قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز بازار سهام در دومین روز معاملاتی باز هم با روند منفی شاخص کل بورس همراه شد. شاخص کل در نیمه اول معاملات امروز 11 هزار واحد افت را ثبت کرد و در محدوده یک میلیون و 454 هزار واحد قرار گرفت.

به نظر می‌رسد امکان رسیدن شاخص به مقاومت 1٫6 میلیون واحد فعلا منتفی شده است. در روزهای گذشته کارشناسان بازار سرمایه از روند بازار هفته جاری ابراز امیدواری می‌کردند و احتمال می‌دادند شاخص به سطح مقاومت قبلی خود برسد اما دیروز شاخص 20 هزار واحد افت را ثبت کرد و امروز هم در نیمه اول بازار 11 هزار واحد منفی را ثبت کرده است.

یوسف هاشمی در تحلیل بازار امروز به تجارت‌نیوز گفت: قاعدتا نباید شاخص منفی می‌شد، گزارش‌های ماهانه خوب، افزایش قیمت‌های جهانی و قیمت سهم‌ها در کف عوامل مهمی است که بر خلاف آن‌ها بازار عمل کرده است. به همین خاطر فکر می‌کنم منفی شاخص ادامه‌دار نیست.

وی در ادامه گفت: ظاهرا موضوع تحقیق و تفحص از سازمان بورس هم مطرح شده و این مساله خود در ریزش بازار در دو روز گذشته نقش داشته است. اما اثر این موضوع کوتاه مدت است.

رسول رحیم‌نیا، کارشناس بازار سرمایه درباره علت منفی شدن شاخص کل بورس روز گذشته به تجارت‌نیوز گفت: متغیرهای بنیادی اثرگذار در بازار سهام مثل قیمت کامودیتی‌ها و انرژی تغییری نکردند و روند صعودی آنها ادامه‌دار است.

وی دراین باره افزود:امروز بازار سرمایه به این دلیل منفی شد که ريیس جدید بانک مرکزی در مصاحبه خود از کنتررل نرخ ارز و تورم خبر داد و این موضوع گمانه‌های افزایش نرخ بهره را بیشتر کرده است.

به نظر می‌رسد بازار سرمایه به این دلیل منفی شد که ريیس جدید بانک مرکزی در مصاحبه خود از کنتررل نرخ ارز و تورم خبر داد و این موضوع گمانه‌های افزایش نرخ بهره را بیشتر کرده است.

به نظر می‌رسد از دلایلی که در دو روز گذشته روند اصلاحی را در بازار شکل داده است افت قیمت ارز باشد. روز گذشته دلار کانال 28 هزار تومان را از دست داد و در قیمت 27 هزار و 700 تومان معامله شد.

انتظارات از ادامه برجام بیشتر شده و آمریکا اقداماتی در جهت لغو برخی از تحریم‌های ایران انجام داده است همین دو موضوع علت اصلی افت دلار و ایجاد شوک و هیجان در بازار سهام شده است.

البته در ماه‌های گذشته کارشناسان بازار سرمایه گفته بودند با فرض شکل‌گیری توافقات برجام، دلار از محدوده 23 هزار تومان پایین نمی‎‌آید و در همین قیمت هم بازار ارزنده است.

در هفته‌های گذشته ابهام در معاملات سهامداران به وضوح دیده می‌شد و کارشناسان بازار سرمایه علت آن را مشخص نبودن سیاست‌های دولت در زمینه نرخ بهره و انتشار اوراق دانستند. اما حالا ريیس جدید بانک مرکزی معرفی شد و در اولین مصاحبه‌های خود از کنترل نرخ ارز و تورم خبر داد. همین دو مورد دو روزی است که روند بازار سهام را مختل کرده و شاخص کل با افت مواجه شده است.

ایمان ریيسی، کارشناس بازار سرمایه درباره بازار هفته جاری به تجارت‌نیوز گفت: اخباری که احتمالا بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌هاست. به نظر می‌رسد از این هفته شرکت‌ها گزارش‌های خود را در وبسایت کدال منتشر کنند. عملکرد احتمالا مثبت شرکت‌ها، موجب خواهد شد تا روند شاخص تغییر کند.

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بنیادین بازار سرمایه هم در رابطه با عوامل اثرگذار بر بازار گفت: به نظرم سه محرک اصلی برای شکستن مقاومت 1/5 میلیون واحدی و بعد از آن 1/6 میلیون واحدی وجود دارد. آزاد شدن نرخ دلار نیما، گزارش‌های 6 ماهه و گزارش پالایشگاهی‌ها.

وی همچنین گفت: هرگونه سیگنال مثبتی در رابطه با مذاکره در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث روند نزولی بازار شود اما توافق در بلندمدت تاثیرمثبت دارد.

به نظر می‌رسد سیگنال توافق در مذاکرات هم باعث ایجاد جو منفی در بازار شده است و تا زمان مشخص شدن تکلیف مذاکرات و بعد از آن تعیین سیاست‌های انقباضی دولت برای مهار تورم و کنترل نرخ ارز، بازار سهام به روند عادی خود برمی‌گردد.

 

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد