بورس امروز؛ محدوده حمایت بعدی شاخص کجاست؟ / معرفی صنایع مناسب، برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه

بورس امروز؛ محدوده حمایت بعدی شاخص کجاست؟ / معرفی صنایع مناسب، برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه

ارزش پایین معاملات در این روزهای بازار سرمایه بدل به نکته ای شده که توجهات بسیاری از کارشناسان و فعالان بورسی را به خود جلب کرده است.

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛ با توجه به روند معاملات در روزهای اخیر، به‌نظر می‌رسد؛ افت شاخص کل و هم‌وزن همچنان ادامه داشته باشد و نبود اعتماد در بازار، سهامداران را به خروج سرمایه از بازار وا دارد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند تا زمانی‌که ابهامات موجود در بازار برطرف نشده و فضایی امن برای سرمایه‌گذاری در بورس ایجاد نشود؛ نمی‌توان انتظار رشد و ورود نقدینگی به بازار را داشت.

سهیلا نقی‌پور، کارشناس و فعال بازار سرمایه، ضمن اشاره به وضعیت کنونی بورس به اقتصاد آنلاین گفت: امروز، شاخص کل بورس با افت بیش از 23 هزار واحد، در کانال یک میلیون و 320هزار واحد قرار گرفت. طی پانزده روز اخیر، شاهد خروج پول حقیقی‌ها بودیم و در معاملات امروز نیز، 565 میلیارد تومان خالص خروج پول حقیقی و554 نماد با زیان همراه شدند. نماد‌های خودرویی که مثبت باز شده بودند؛ صف فروش شده و با وجود اینکه بازار در نقطه مناسبی بود اما عرضه‌ها زیاد شد.

وی افزود: یکی از دلایل کنترل ناپذیر شدن بازار سرمایه، پذیره‌نویسی‌هایی است که انجام می‌‌‌شود. همچنین شاهد ناهماهنگی و فقدان برنامه‌ریزی مناسب در سفارشات یکی از پذیره نویسی های اخیر بودیم که درمدت نیم‌ساعت انجام شد.

نقی‌پور با اشاره به مذاکرات برجام تشریح کرد: از طرفی دیگر، ابهام در مذاکرات برجام در روزهای گذشته باعث کاهش ارزش معاملات شده و بازار سرمایه را با نوسانات بسیار همراه کرد. اگر مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد؛ شاهد اتفاقات ناخوشایند برای این دولت خواهیم بود و تنها در صورت خبرهای امیدوار کننده‌ای که توسط تیم مذاکره کننده مخابره شود، بورس هم جانی دوباره خواهد گرفت.

وی ادامه داد: به تعویق افتادن چند روزه مذاکرات نیز تاثیر خود را به‌خوبی در قیمت دلار و ارز نشان داد، بنابراین برای رفع مشکلات اقتصادی این دولت و توسعه دانش بنیان، نیازمند ارتباط پیوسته با جهان هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از مهم‌ترین سیگنال‌های منفی بازار، افزایش قیمت گاز برای صنایع در بودجه 1401 بود، که روز گذشته اعلام شد اما خوشبختانه در ساعات پایانی شب قبل این خبر توسط مراجع ذیصلاح تکذیب شد.

وی افزود: از طرفی هم اگر نرخ دلار سامانه نیما به نرخ بازار آزاد نزدیک شود و رانت این تفاوت قیمتی از بین برود، پیش‌بینی می‌شود اثر منفی افزایش نرخ حامل‌های انرژی برای صنایع بورسی حذف و پوشش داده شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: موضوع افزایش مالیات دولت نیز از دیگر مسايلی است که باید به آن توجه داشت. دولت پیش‌بینی کرده که در سال آینده، درآمد حاصل از مالیات بر کالاها و خدمات، رشد 39درصدی و درآمد حاصل از مالیات بر اشخاص حقوقی، افزایش 25درصدی داشته باشد.

نقی‌پور با اشاره به نرخ سوخت پالایشگاهی‌ها و پتروشیمی‌ها در بودجه سال آینده گفت: نرخ سوخت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه 1400، با 70درصد تخفیف محاسبه شد و این تخفیف، موجب سودآوری شرکت‌های بورسی شده بود، حال اگر قرار باشد این تخفیف اعمال نشود سودآوری این شرکت ها نیز دچار کاهش چشمگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: البته اگر خبر تکذیب لغو تخفیف ها جدی باشد این نگرانی هم از بین خواهد رفت ولی به طور کلی این موضوع یکی از مسايل پراهمیت برای سرمایه گذاری در صنایع بورسی است.

این تحلیلگر افزود: از طرفی دیگر، تنها 6هزار میلیارد تومان برای صندوق تثبیت بازار در لایحه بودجه پیش‌بینی شده که عدد بسیار کمی است و تاثیر چندانی در بازار نخواهد داشت. تحت تاثیر چنین اعداد و ارقامی در بودجه سال جدید، پیش‌بینی می‌شود چند روز اثر تکانه‌های منفی بر بازار همچنان وجود داشته باشد تا کمی روند معاملات بهبود یابد.

اولین محدوده حمایتی، محدود یک میلیون و 270هزار واحد تا یک میلیون و 300هزار واحد است؛ از همین رو انتظار می‌رود در این محدوده شاخص کف‌سازی و برگشت روند را در پیش داشته باشد.

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: همچنین نباید فراموش کرد که فشار عرضه در بازار نیز زیاد است. همواره توصیه شده که در این شرایط از هرگونه رفتار هیجانی پرهیز شود زیرا اشتباه در بورس سبب افت شاخص کل خواهد شد. در حال‎‌حاضر، سهامداران باید نگاه بلندمدت به بازار داشته باشند تا در گذر زمان زیان‌ها جبران شده و به سودسازی سهام خود نیز برسند. درشرایط فعلی در صنایع غذایی، زراعی، خودرویی امکان تحرکات مثبت بیشتر از صنایع دیگر وجود دارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد