افزایش انتقادات از لوازم خانگی داخلی/ واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود؟

افزایش انتقادات از لوازم خانگی داخلی/ واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود؟

هر چند زمان زیادی از تمدید قانون ممنوعیت واردات لوازم خانگی نمی‌گذرد، اما رشد قیمت محصولات برخی از تولیدکنندگان باعث شده تا زمزمه‌هایی مبنی بر آزادسازی واردات برای رقابت‌پذیرترشدن بازار و تعدیل قیمت‌ها به گوش برسد. آیا واردات لوازم خانگی خارجی آزاد می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سال 1397 شورای سران سه قوه طی مصوبه‌ای واردات لوازم خانگی را به کشور ممنوع اعلام کرد. درست یک سال بعد، ال.جی و سامسونگ از ایران خارج شدند. این اقدام کره‌ای‌ها در کنار تشدید تحریم‌های آمریکا و آشفتگی بازار ارز، نگرانی از افزایش قیمت و کاهش کیفیت لوازم خانگی در ایران را تشدید کرد.

با این حال دولت، از لوازم خانگی داخلی حمایت بی‌چون و چرایی را آغاز کرد. با رکوردشکنی‌هایی که طی سال 1399 در حوزه تیراژ تولید لوازم خانگی ایرانی رخ داد انتظار می‌رفت مصرف‌کنندگان برنده نهایی حمایت از تولید داخلی باشند، اما اقدام برخی برندها در راستای بالابردن بی‌رویه قیمت‌ها، بار دیگر سیاست‌های حمایتی دولت را با شکست مواجه کرد.

چنان‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود ثبات نسبی قیمت ارز طی یک سال اخیر، قیمت بعضی از محصولات لوازم خانگی داخلی تا بیش از دو برابر افزایش یافته است.

پیشی‌گرفتن رشد قیمت لوازم خانگی از نرخ عمومی تورم باعث شده تا بسیاری از مصرف‌کنندگان برای بازگشت برندهای خارجی لحظه‌شماری کنند و حتی مسيولان رفتار تولیدکنندگان را مورد نقد قرار دهند. نقدهایی که به عقیده برخی تحلیل‌گران می‌تواند مقدمه‌ای بر آزادسازی واردات لوازم خانگی در آینده‌ای نه‌چندان دور باشد.

افزایش غیرقانونی قیمت‌ها

اخیرا نیز تعدادی از برندها بدون مجوز وزارت صمت قیمت کالاهای تولیدی خود را بین هشت تا 15 درصد افزایش داده‌اند. تولیدکنندگان در توجیه افزایش غیرقانونی قیمت‌ها به بالارفتن نرخ مواد اولیه، از جمله ورق سرد و گرم و هزینه حمل مواد وارداتی اشاره می‌کنند.

«ممنوعیت واردات، حمایت‌ همه‌جانبه دولت از چند تولیدکننده خاص، بالارفتن قیمت‌ها، افت کیفیت، انحصار و درنهایت نارضایتی مصرف‌کننده»؛ این سناریویی است که پیش از این وزارت صمت در رابطه با صنعت و بازار خودرو کشور تجربه کرده، اما بار دیگر در حال تکرار آن در بازار لوازم خانگی کشور است.

رفتار تولیدکنندگان باعث لغو ممنوعیت واردات می‌شود؟

اما آیا رفتار تولیدکنندگان لوازم خانگی در بالابردن بدون مجوز قیمت‌ها، باعث لغو قانون ممنوعیت واردات این دست از کالاها می‌شود؟ در همین زمینه ريیس انجمن صنایع لوازم خانگی در گفت‌وگو با «تجارت نیوز» گفت: همچنان تاکید مسيولان بر حمایت از تولید داخلی است؛ اما از تولیدکننده هم انتظار می‌رود که ضابطه‌مند رفتار کند و بدون سوءاستفاده از این حمایت‌ها در راستای بهبود شرایط گام بردارد.

علیرضا محمدی‌دانیالی با اشاره به رشد تولید لوازم خانگی ایرانی طی دو سال اخیر اظهار کرد: اکنون نیاز اصلی صنعت و بازار لوازم خانگی رفع تحریم‌هاست و در صورت رفع محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی می‌توان بدون نیاز به واردات تقاضای موجود در بازار را با قیمت‌های مناسب پاسخ داد. اما با ادامه تحریم‌ها و مشکلات درونی اقتصاد، حفظ تیراژ کنونی تولید داخلی دشوار به نظر می‌رسد.

او در رابطه با دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی توضیح داد: نرخ محصولات آن‌طور که گفته می‌شود افزایش نیافته و تنها یکی از برندها قیمت‌های خود را بدون مجوز وزارت صمت بالا برده است.

محمدی‌دانیالی ادامه داد: اکنون نباید معلول‌ها را مورد حمله قرار دهیم؛ مسايلی مانند واردات یا افزایش قیمت را باید در عللی نظیر تورم بالای 40 درصد، تحریم و … جست‌وجو کرد و ریشه شکل‌گیری مشکلات را التیام بخشید.

مطالعه بیشتر: قیمت لوازم خانگی با حقوق کارمند و کارگر همخوانی ندارد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد