درد مشترک بازارها

درد مشترک بازارها

در روندهای نزولی بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران به دنبال خروج هرچه زودتر هستند. این هجوم می‌تواند پیش‌بینی‌ها از میزان افت شاخص‌ها را دچار خطا کند و برخی افراد گاهی...

اقتصادآنلاین - سیده‌ زینب رزم‌گیر؛ از مرداد ماه امسال بازار سهام تاریخی‌ترین سقوط را تجربه می‌کند و سهامداران هر روز بیش از پیش احساس خستگی و دلسردی به سراغشان می‌آید. یکی از دلایل افت شاخص‌ها و نوسانات بیش از حد بازارها، رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران است.

بیش واکنشی یکی از ناهنجاری‌های رایج و قابل‌ مشاهده در بازارهای مالی، به ویژه بازارهای توسعه نیافته و نوظهور است. این پدیده رفتاری به دلیل تصمیم‌های هیجانی سهامداران اتفاق می‌افتد. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد هرگاه سرمایه‌گذاران در شرایط احساسی قرار گیرند، احتمال واکنش نامناسب و تصمیم‌های هیجانی افزایش می‌یابد.

بیش‌واکنشی زمانی رخ می‌دهد که میزان تغییرات قیمت در واکنش به اخبار بیش از حد باشد. عواملی مانند اندازه شرکت‌ها، قیمت سهم‌، اطمینان بیش از اندازه سهامداران به تحلیل‌های خود و اهمیت دادن به شایعات بر شدت بیش‌واکنشی تاثیرگذار است. مدت زمان لازم برای رسیدن قیمت اوراق بهادار به ارزش واقعی، به ما نشان می‌دهد تا چه حد بیش‌واکنشی یا کم‌واکنشی در بازار وجود دارد

به دلیل ریزساختار‌ها و قوانین بازار سرمایه در ایران تعدیل قیمت سهام معمولا طولانی می‌شود. ویژگی‌هایی مانند دامنه نوسان، حجم مبنا، طولانی شدن توقف نمادها،  بازارگردانی محدود و معاملات مستقیم سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای از عوامل اثرگذار بر این موضوع هستند.

 بیش‌واکنشی به شایعات و اطلاعات نامرتبط بیش از پاسخ به اطلاعات کاملا مرتبط رخ می‌دهد. چرا که افراد فکر می‌کنند این سیگنال‌ها حاوی اطلاعات خاصی هستند. رفتار هیجانی و بیش‌واکنشی، فرصت دستیابی به بهترین عملکرد را از سرمایه‌گذاران سلب می‌کند. زمانی که بسیاری از سرمایه‌گذاران دچار چنین اشتباهاتی شوند، کارایی بازار کاهش می‌یابد. در نتیجه زیان سهامداران بیش از پیش تشدید می‌شود.

باید در نظر داشت که برای کسب سود همراه با آرامش خاطر لازم است تا بر این هیجانات مقطعی مسلط شد و آن‌ها را تشخیص داد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد