گازپروم روسیه عرضه گاز به لتونی را متوقف کرد

گازپروم روسیه عرضه گاز به لتونی را متوقف کرد

شرکت گازپروم روسیه روز شنبه اعلام کرد که ارسال گاز به لتونی را پس از متهم کردن این کشور به نقض شرایط عرضه متوقف کرده است.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، شرکت گازپروم روسیه (GAZP.MM) روز شنبه اعلام کرد که ارسال گاز به لتونی را پس از متهم کردن این کشور به نقض شرایط عرضه متوقف کرده است، اقدامی که با واکنش مسيولین این کشور بالتیک روبرو شد و مسيولین این کشور گفتند که تاثیر کمی بر عرضه گاز این کشور خواهد داشت.

روسیه پیش از این عرضه گاز به لهستان، بلغارستان، فنلاند، هلند و دانمارک را که طبق دستور ولادیمیر پوتین ريیس جمهور روسیه مبنی بر ایجاد حساب روبلی در یکی از بانک های روسیه از پرداخت هزینه گاز خودداری کردند، قطع کرده است.

روسیه همچنین فروش گاز به شل انرژی اروپا در آلمان را متوقف کرده است.

گازپروم در بیانیه ای در روز شنبه مشخص نکرد که لتونی، یکی از اعضای اتحادیه اروپا و اتحاد نظامی ناتو در مرز روسیه، کدام شرایط عرضه گاز را نقض کرده است.

ادییس سایکانز، معاون وزیر امور خارجه در سیاست انرژی در وزارت اقتصاد لتونی، گفت که با توجه به اینکه لتونی قبلا تصمیم گرفته است واردات گاز روسیه را از اول ژانویه 2023 ممنوع کند، این اقدام گازپروم تاثیر چندانی نخواهد داشت.

وی گفت: «ما هیچ تاثیر عمده ای از چنین اقدامی نمی بینیم.

اعلام گازپروم یک روز پس از آن منتشر شد که شرکت انرژی لتونی Latvijas Gaze اعلام کرد که از روسیه گاز می‌خرد و به‌جای روبل مورد نیاز هنگام معامله با گازپروم، به یورو می‌پردازد.

با این حال، سخنگوی Latvijas Gaze روز جمعه گفت که این شرکت گاز از گازپروم خریداری نمی کند. Latvijas Gaze با استناد به محرمانه بودن تجاری، از ارايه دهنده روسی خود نامی نمی برد و به درخواست اظهارنظر در روز شنبه پس از اعلام گازپروم پاسخ نداد.

کشورهای اتحادیه اروپا روز سه شنبه با مقررات اضطراری برای محدود کردن استفاده از گاز خود در زمستان امسال موافقت کردند و برای زمستانی با عرضه نامشخص از روسیه آماده شدند.

در ماه مارس، پوتین گفت که بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی جهان از کشورهایی که در موضع خود در قبال اقدامات مسکو در اوکراین به عنوان "غیردوستانه" شناخته می شوند، می خواهد هزینه گاز لوله شده را به روبل بپردازند.

کمیسیون اروپا - که هشدار داده است پیروی از دستور پوتین می‌تواند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو را نقض کند - از شرکت‌ها خواسته است به ارزی که در قراردادشان با گازپروم توافق شده است، پرداخت کنند. اکثر آنها به یورو یا دلار هستند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد