عرضه سهام شرکت‌ های تابعه گل‌ گهر؛ نقدینگی را به سمت تولید و توسعه سوق می‌دهد

عرضه سهام شرکت‌ های تابعه گل‌ گهر؛ نقدینگی را به سمت تولید و توسعه سوق می‌دهد

شرکت گل گهر از طریق عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود در بازار سرمایه، عموم مردم را از منافع آتی این شرکت‌ها بهره مند می کند.لذا عرضه عمومی سهام شرکت‌های زیر...

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ سید محسن نبوی، معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های شرکت گل‌گهر در گفت و گوی اختصاصی با اقتصادآنلاین به بررسی روند سوددهی گل گهر و نقش این شرکت در تامین مواد اولیه فولادسازان پرداخت که شرح آن در ادامه می‌آید؛

با توجه به رشد سود 6ماهه 1400 گل گهر نسبت به سال گذشته، آیا چنین رشدی را تا پایان سال نیز خواهید داشت؟ و پیش بینی شما از روند رشد درسال 1401 چیست؟

با توجه به رشد 150 درصدی سودخالص شرکت گل گهر، و همچنین با توجه به افزایش نرخ فروش دو محصول "گندله" و "کنسانتره" در دوره شش ماهه نخست سال 1400 در مقایسه با دوره شش ماهه سال گذشته، انتظار می‌رود که سود خالص گل گهر در سال مالی منتهی به 1400.12.29 بیشتر از سال قبل گزارش شود. همچنین انتظار می‌رود با افزایش حجم تولید و فروش، و نرخ فروش محصولات در سال 1401 روند فروش و سودآوری کگل، در سال 1401 صعودی و بیشتر از سال 1400 باشد.

با توجه به طرح ساخت چهار میلیون مسکن در دولت سیزدهم و نیاز به محصولات فولادی، آیا زیرساخت‌های لازم برای تامین مواد اولیه فولادسازان از سوی شرکت‌های معدنی و گل گهر فراهم است؟

شرکت گل گهر بعنوان بزرگترین تامین کننده مواد اولیه فولادسازان کشور و بزرگترین تولید کننده دو محصول راهبردی "گندله " و "کنسانتره" در کشور، همواره پشتیبان فولادسازان بوده است. بنابراین گل گهر به عنوان یک بنگاه اقتصادی بسیار بزرگ که در ابتدای زنجیره تولید فولاد نقش آفرینی می کند، دارای اثری با اهمیت و راهبردی بر حجم ساخت مسکن در دولت سیزدهم خواهد بود، زیرا بخش عمده ای از مواد اولیه مورد نیاز (کنسانتره و گندله) جهت تولید محصولات فولادی مورد استفاده در ساخت مسکن، توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تولید می شود. همچنین شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های شرکت گل گهر، با دارا بودن ظرفیت اسمی تولید سالانه 300.000 تن میلگرد، دارای نقشی اساسی در تامین مواد اولیه مورد نیاز جهت ساخت مسکن توسط دولت سیزدهم خواهد بود.

3-با توجه به تاسیس شرکت پروژه محور تجلی و سهامدار بودن گل گهر در این شرکت، پذیره نویسی این شرکت چه تاثیری بر نماد کگل دارد؟

بطور کلی شرکت گل گهر از طریق عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود در بازار سرمایه، عموم مردم را از منافع آتی این شرکت‌ها بهره مند می کند. عرضه عمومی سهام شرکت‌های زیرمجموعه گل گهر و مشارکت عمومی در تامین مالی شرکت‌های زیر مجموعه گل گهر، خروج منابع مالی از شرکت گل گهر را کاهش داده و این نقدینگی به سمت افزایش ظرفیت تولید و توسعه سوق می‌یابد، که در بلندمدت سودآوری شرکت گل گهر را افزایش خواهد داد.

4-در صورت توافق در مذاکرات هسته‌ای، آیا می توان شاهد روزهای خوب به لحاظ فروش و صادرات در شرکت گل گهر و به طور کل شرکت‌های صنعتی و معدنی باشیم؟

طبق دستور العمل وزارت صمت و تاکید بودجه سال 1401 مبنی بر عدم صادرات مواد "خام" و "نیمه خام" و همچنین تامین مواد اولیه مورد نیاز فولادسازان کشور، در راستای سیاست های دولت، اولویت اصلی شرکت گل گهر تامین خوراک شرکت های داخلی است.همچنین گل گهر بطور مستقیم اقدام به صادرات دو محصول "کنسانتره" و "گندله" نمی‌کند اما با این وجود افزایش حجم صادرات فولاد سازان کشور در دوره "پساتحریم" می‌تواند حجم تقاضای داخلی برای دو محصول گندله و کنسانتره و حجم تولید و فروش و همچنین مبلغ فروش شرکت گل گهر و سایر شرکت‌های معدنی و صنعتی را افزایش دهد.

همچنین لازم به ذکر است که برخی از شرکت‌های گروه گل گهر نظیر شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان بعنوان تولید کنندگان محصولات میانی و نهایی در زنجیره فولاد، می توانند در دوره پساتحریم صادرات خود را افزایش دهند، که این موضوع نیز موجب افزایش درآمد و سود خالص گروه گل گهر خواهد شد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد