حذف دلار 4200 تومانی منتفی شد / یارانه نجومی برای عده‌ای خاص!

حذف دلار 4200 تومانی منتفی شد / یارانه نجومی برای عده‌ای خاص!

به نظر می‌رسد همان اتفاقی که درباره یارانه 45 هزار تومانی دولت محمود احمدی‌نژاد افتاده، درباره دلار 4200 تومانی دولت حسن روحانی هم خواهد افتاد. سیاست‌هایی که هرچند نیاز به اصلاح دارند اما دولت‌های پس از آنها امکان آن را ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، دقایقی پیش خبر رسید که دولت لایحه حذف ارز 4200 تومانی را پس گرفت.

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرده است: کمیسیون اعلام کرد، با توجه به تصمیم دولت برای استرداد لایحه دو فوریتی حذف ارز 4200 تومانی، این لایحه از چرخه بارگذاری در سامانه قوانین خارج شد. (مهر)

این درحالیست که حتی ريیس سازمان غذا و دارو نیز گفته است: رانت و فساد یعنی اینکه شما ارز4200تومانی را بگیرید و کالا را با چند برابر قیمت ارز آزاد در اختیار تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار دهید و از جوابگویی نیز فرار کنید.(ایسنا)

این سخنان درحالی مطرح است که برخی نگران حذف دلار 4200 تومانی برای بخش دارو بودند اما به نظر می‌رسد حتی در این بخش نیز توزیع رانت و فساد قابل چشم‌پوشی نیست.

به گفته امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی نیز از ابتدای امسال تاکنون بیش از 12 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی داده شده است.

با احتساب حداقل 20 هزار تومان اختلاف قیمت هر دلار با بازار، رانت این اقدام به بیش از 240 هزار میلیارد تومان می‌رسد. 24 برابر کل درآمدهای نفتی پارسال!

اما این رانت‌ها برای چه کسانی است؟ طبق آخرین اخبار این دلارهای ارزان برای واردات اقلامی مثل ذرت، خوراک دام، روغن، دارو و چند قلم محصول دیگر توزیع می‌شود که هرچند به بهانه کاهش تورم این توزیع رانت صورت می‌گیرد اما طبق آخرین بررسی‌ها تورم این بخش‌ها حتی از تورم عمومی هم بیشتر است.

چند روز پیش روزنامه وطن‌امروز که حامی دولت ريیسی است هم به این مساله اشاره کرده بود که تصویر آن را در زیر می‌توانید مشاهده کنید.

با این حال در جلسه اخیر اقتصاددانان با ريیس جمهور تعدادی از آنها نسبت به حذف ارز 4200 تومانی هشدار داده بودند که به نظر می‌رسد توصیه این اقتصاددانان هرچند به بهای توزیع رانت گسترده عملی شده است. بدین ترتیب همچنان اقتصاد ایران گرفتار بلای توزیع یارانه ارزی یا همان رانت ارزی برای عده‌ای خاص خواهد بود!

آخرین اخبار تجارت‌نیوز را از کانال تلگرامی آن دنبال کنید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد