قبل از خرید طلا بخوانید / طلا این هفته چقدر می‌ریزد؟

قبل از خرید طلا بخوانید / طلا این هفته چقدر می‌ریزد؟

گزارش‌‌های جهانی می‌گوید قیمت طلا در هفته پیش رو، چشم‌انتظار گزارش‌های اقتصادی متعددی است که بر روند قیمت طلا تاثیر می‌گذارد. گزارش‌هایی که سبب احتیاط معامله‌گران حرفه‌ای شده است. اما این رویدادهای جهانی، چه اثری بر قیمت طلای داخلی می‌گذارد؟ طلا در ایران ارزان می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلا در بازار داخل، روند آرامی دارد. سکه در محدوده نزدیک به 12 میلیون تومان در نوسان است و قیمت هر گرم طلا امروز پنجم مهر ماه یک میلیون و 140 هزار تومان است.اما قیمت طلا در مهر ماه چه روندی دارد؟

معامله‌گران حرفه‌ای چند روزی است دست از معامله‌ کشیده‌اند و چشم انتظار گزارش‌های اقتصادی متعددی هستند که قرار است منتشر شود. گزارش‌هایی درباره آمار بیکاری در آمریکا، شاخص مصرف‌کننده و آمار خرده‌فروشی. اما در کنار این گزارش‌های مهم، بازار طلا در انتظار سخنرانی‌های فدرال رزرو و رییس بانک مرکزی اروپاست. سخنرانی‌هایی که سیاست‌های فدرال رزرو در جهت حمایت از دلار را مشخص می‌کند.

جز این، آخرین نتایج نظرسنجی هفتگی کیتکو نشان می‌دهد تحلیلگران وال استریت به روند آتی طلا بدبین هستند. چون معتقدند سیاست‌های فدرال رزرو در جهت حمایت از دلار است و به همین دلیل، سرمایه‌گذاران خرد امید چندانی به روند صعودی طلا ندارند. این رویکرد احتمالا سبب می‌شود، طلای جهانی اگر ارزانتر نشود، احتمالا در محدوده ‍1750دلاری باقی بماند و بالاتر نرود.

روند قیمت دلار و تاثیر آن بر قیمت طلا

قیمت جهانی طلا بر روند بازار ایران هم اثر می‌گذارد. اما جز طلا، دلار هم فاکتور تعیین‌کننده‌ای است. سیگنال‌هایی که از قیمت دلار به دست آمده نشان می‌دهد دلار فعلا افت و خیز قابل توجهی نخواهد داشت و احتمالا در محدوده 27 هزار و 200 تا 27 هزار و 800 تومان در نوسان باشد. کارشناسان می‌گویند دلار برای رفتن به محدوده 28 هزار تومان، به سیگنال قوی نیاز دارد که هنوز این سیگنال به معامله‌گران نرسیده است.

بر این اساس اگر قیمت دلار تغییر نکند، کاهش قیمت جهانی طلا می‌تواند طلای بازار ایران را کمی ارزان کند.

از طرف دیگر در بازار ایران هم تقاضای چندانی برای خرید طلا وجود ندارد. اگر تقاضایی هم در بازار دیده می‌شود، تقاضا برای فروش طلاست و نه خرید آن. مسعود ضرابی، ريیس اتحادیه طلای کرج پیش از این گفته بود:« این روزها تنها مشتری طلاهای خانگی، فروشندگان طلا هستند.» به نظر می‌رسد جای خریدار و فروشنده عوض شده. مردم فروشنده طلا هستند و طلافروشان، تنها خریداران بازار.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد. کاهش ادامه‌دار تقاضا در کنار کاهش جهانی قیمت طلا، می‌تواند باعث ارزانی طلا در بازار داخل شود.

مطالعه بیشتر: دستور عجیب ريیسی به بانک مرکزی / دلار می‌ریزد؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد