access_time
طرح نذر آب چیست؟

طرح نذر آب چیست؟

محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر، از شروع طرح نذر آب، در چهار استان سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی برای چهارمین سال متوالی خبر می‌دهد. اما طرح نذر آب چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بحران آب هر روز جدی‌تر از روز قبل است. در این بحران، برخلاف طرح‌هایی که به جای حل مشکل، به مشکل جدید دامن می‌زند، گه‌گاهی طرح‌های خوبی هم به چشم می‌خورد. طرح نذر آب هلال‌احمر یکی از آن‌هاست. محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره این طرح می‌گوید: هلال‌احمر برای چهارمین سال متوالی، طرح نذر آب را در چهار استان سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی شروع می‌کند.

در این طرح خیران، به شهرهایی که وضعیت بحرانی کمبود آب دارند، کمک می‌رسانند.

معاون سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر سیستان‌ و بلوچستان قبلا به همشهری گفته بود: نذر آب نخستین بار ویژه استان ما و با همکاری 19 استان معین اجرا شد. خیران این استان‌ها در طرح‌های آبرسانی و همینطور بهداشتی به مردم مناطق محروم کمک کردند.

بر اساس آمار منتشر شده از مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی و مقایسه میزان بارش‌های فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، می‌توان نتیجه گرفت خشکسالی در قسمت‌های جنوب و جنوب‌شرقی بحرانی‌تر از همیشه شده است و حتی در شهری مانند سیستان‌و‌بلوچستان میزان بارش نسبت به سال قبل، 93 درصد کاهش یافته است.

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: 3 محور جمعیت هلال‌احمر در مناطق خشک، خدمات معیشت محور، خدمات سلامت محور و تامین آب شرب مناطق است.

او ادامه می‌دهد: جمعیت با شناسایی شهرستان‌های اولویت‌دارتر و تقسیم‌بندی استان‌ها، از کمک استان‌های میزبان در این طرح استفاده می‌کند.

قوسیان‌ مقدم، اظهار می‌کند: ما دو روز پیش در جلسه‌ای، ارزیابی اولیه‌ای انجام دادیم و پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت مناطقی که تحت‌تاثیر خشکسالی‌اند، ارایه دادیم. پیشنهادها، انتقال آب از طریق لوله‌کشی، نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های تصفیه آب، نصب و راه‌انداری آب‌شیرین‌کن‌ها، احیای قنوات و حفر چاه بودند.

او اضافه‌ می‌کند: ما پیگیر حضور موسسه‌های خیریه فعال و تشکل‌های مردمی فعال کشوری هم بودیم.

ريیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر درباره منابع مالی این طرح به همشهری گفته بود: سنوات گذشته کار نذر آب به استان‌ها سپرده می‌شد اما امسال فراخوان عام داده شد و از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نیز کمک می‌خواهیم.

محمد نصیری، درباره این طرح توضیح داده بود: آب یکی از موضوعات تثبیت جمعیت در مناطق دچار بحران است. دسترسی جمعیت به آب آشامیدنی جزو وظایف هلال احمر است. سال اول اجرای طرح نذر آب سیستان و بلوچستان را پوشش دادیم و در سال‌های بعد 4 استان دیگر هم اضافه شد.

شهرستان‌های هیرمند، کنارک، دشت یاری، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، سیب و سوران و زهک از استان سیستان‌و‌بلوچستان، شهرستان‌های درمیان، سربیشه و نهبندان از استان خراسان جنوبی، شهرستان‌های سیریک و میناب از استان هرمزگان و شهرستان‌های نرماشیر و فهرج از استان کرمان، مناطق تحت پوشش نذر آب هستند.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش «وضعیت جیره‌بندی آب» را از سایت تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد