30 تقاضای جدید برای مجوز تاسیس کارگزاری

30 تقاضای جدید برای مجوز تاسیس کارگزاری

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، از دریافت 30 تقاضا برای تاسیس کارگزاری و شرایط دریافت مجوز خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدحسن ابراهیمی سرو علیا گفت: 12 سال از صدور آخرین مجوز کارگزاری می‌گذرد و در این مدت مجوز جدیدی صادر نشده است.

وی اضافه کرد: بر اساس افزایش رقابت و ایده‌های نوآورانه، هیات مدیره بورس تصمیم گرفت تا مجوز تاسیس کارگزاری صادر کند.

ابراهیمی سرو علیا گفت: تاکنون 30 درخواست مجوز تاسیس کارگزاری به سازمان بورس صادر شده که با 4 شرکت مصاحبه انجام شد و از این تعداد یک کارگزاری مجوز تاسیس دریافت کرد.

وی با بیان اینکه در بازار سرمایه، 108 کارگزاری فعال وجود دارد تصریح کرد: در گذشته با توجه به دلایلی، چون عدم گسترش بازار سرمایه، مجوز تاسیس صادر نمی‌شد، اما اکنون با توجه به اینکه کارگزاری‌ها مانند سایر فعالیت‌های اقتصادی نیاز به رقابت دارند، تصمیم بر آن شد تا انحصار شکسته و مجوز صادر شود.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: دستورالعملی در خصوص نحوی صدور مجوز و مدارک مورد نیاز برای عموم مردم تهیه شده است که این دستورالعمل در 2 محور اساسی، سابقه‌ فعالیت و تحصیلات مرتبط تهیه شده است.

وی گفت: متقاضیان دریافت مجوز تاسیس کارگزاری، با مطالعه دستورالعمل‌ها، در صورت دارا بودن شرایط، می‌توانند مدارک را به سازمان بورس ارسال کنند.

ابراهیمی سرو علیا با بیان اینکه یکی از رکن‌های اساسی برای صدور مجوز، ارايه طرح تجاری مناسب است افزود: هدف ما افزایش تعداد کارگزاری‌ها نیست بلکه می‌خواهیم کارگزاری‌ها در بحث آموزش و فرهنگ‌سازی به ما کمک کنند و با راه‌اندازی شعب بیشتر در مناطق کمتر توسعه یافته، مردم را با کارگزاری‌ها بیشتر آشنا کنند تا برای ورود بازار سرمایه ترغیب شوند.

باطل شدن مجوز نهادهای مالی در صورت فعال نبودن

وی با بیان اینکه در گذشته یکی از دلایل عدم صدور مجوز، بحث نظارت بود تاکید کرد: همه نهادهای مالی اگر فعالیت نداشته باشند و شرایط را تسهیل نکنند، مجوز آن‌ها باطل می‌شود.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس افزود: پس از دریافت مجوز، بر روند فعالیت شرکت‌ها، نظارت و در صورت تخلف، مجوز باطل می‌شود همان‌طور که مجوز یک شرکت سبد گردانی باطل شد.

ابراهیمی سرو علیا اضافه کرد: حداقل سرمایه برای تاسیس کارگزاری، 100 میلیارد تومان است و انتظار داریم کارگزاری‌ها بر اساس سرمایه، خدمات خود را گسترش دهند و سودی که نصیبشان می‌شود از این صنعت خارج نشود.

وی گفت: فعلا هیچ‌گونه محدودیتی برای صدور مجوز به کارگزاری‌ها وجود ندارد و هر نهاد مالی از جمله سبدگردان‌ها و کارگزاری‌ها می‌توانند برای صدور مجوز به سازمان بورس مراجعه کنند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره زمان دریافت مجوز تاسیس کارگزاری افزود: در بحث صدور مجوز مانند سبدگردان اگر مدارک کامل باشد طی 2 ماه به در خواست شرکت پاسخ می‌دهیم.

آخرین اخبار مرتبط با بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

 

منبع: صداوسیما

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد