برقراری تجارت آزاد راهی برای توسعه روابط تجاری ایران و آفریقا

برقراری تجارت آزاد راهی برای توسعه روابط تجاری ایران و آفریقا

ريیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی، فراهم کردن زیرساخت‌ها، افزایش تهاتر و امضای توافقنامه کاهش تعرفه تجاری بر افزایش تجارت ایران و قاره آفریقا تاثیر چشمگیری می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا پیمان پاک، در اجلاس بین‌المللی همکاری‌های علمی-تجاری ایران و کشورهای غرب آفریقا، اظهار داشت: تمرکز دولت سیزدهم، شناسایی و فعال‌سازی ظرفیت‌های همکاری تجاری ایران و کشورهای مستقل و مجموعه‌هایی است که اقتصاد مکمل با جمهوری اسلامی ایران دارند.

وی افزود: یکی از این حوزه‌های مورد توجه آفریقا است زیرا این قاره ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری قابل توجهی دارد اما بخشی از آن به دلیل عدم شناخت و همچنین نبود زیرساخت مغفول مانده است که در تلاش هستیم تا با حضور فعالان اقتصادی و فراهم آوردن زیرساخت‌ها از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

ريیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در یک و نیم سال گذشته بر اساس پیگیری‌های دولت، موفق به توسعه روابط تجاری با آفریقا در بخش‌های مختلف شدیم؛ آمارها نیز رشد 100 درصدی در سال 1400 نسبت به سال قبل و افزایش 15 درصدی در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: شناخت از قاره آفریقا نسبت به کشورهای دیگر کمتر بوده است از طرف دیگر عدم وجود زیرساخت‌های لجستیک نیز باعث شده که روابط تجاری گسترده‌ای بین ایران و کشورهای آفریقایی ایجاد نشود، برنامه ریزی هایی در سازمان توسعه تجارت طی چند ماه گذشته انجام شد تا کمبود در زیرساخت‌ها رفع شود.

پیمان‌پاک با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی و اعزام و پذیرش ده‌ها هیات تجاری از کشورهای مختلف غرب آفریقا، گفت: پیرو بازدید های صورت گرفته از صنایع مختلف ایران از جمله دارو، تجهیزات پزشکی و بیوتکنولوژی ظرفیت‌های مختلف صنعتی به تجار و فعالان اقتصادی این کشورها معرفی شده است.

وی اظهار داشت: مجوز هایی برای برگزاری نمایشگاه ها و مراکز تجاری در کشور های غنا، ساحل عاج و کامرون صادر شده است و تا پایان سال جاری دو مرکز تجاری دیگر در نیجریه و سنگال ایجاد می شود که برگزاری این مراکز تجاری در راهنمایی فعالان اقتصادی در خصوص موارد مختلف از جمله ثبت شرکتها، اخذ مجوزها، مراحل گمرکی و مسايل مالی بسیار موثر است.

ريیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: نبود خطوط منظم کشتیرانی از دلایلی است که نتوانستیم از ظرفیت‌های غرب آفریقا استفاده کنیم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با مشارکت بخش خصوصی در قالب کنسرسیومی خط منظم کشتیرانی را به غرب آسیا تفاهم نامه امضا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این موارد در توسعه روابط تجاری بسیار موثر است، تصریح کرد: برای توسعه روابط تجاری تهاتر نیز در نظر گرفته شده است که البته این موضوع در برخی کشورها عملیاتی شد و برای توسعه روابط تجاری با غرب آفریقا نیز می‌تواند موثر باشد.

پیمان‌پاک همچین گفت: امضای موافقتنامه ترجیحی یا آزاد با کاهش تعرفه‌های گمرکی برای صادرات و واردات می‌تواند روابط تجاری ایران و غرب آفریقا افزایش دهد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد