خطر نسخه‌پیچی بنگاه‌ها برای بازار مسکن

خطر نسخه‌پیچی بنگاه‌ها برای بازار مسکن

در حال حاضر که بازار مسکن مقداری به آرامش رسیده، شرایط برای ساماندهی مشاوران املاک فراهم شده است؛ زیرا خطر بالقوه برخی...

ایسنا: اگرچه ثبات اقتصاد کلان و کاهش نرخ ارز به عنوان مهمترین عامل در افت بازار مسکن عنوان می‌شود، ظاهرا برخورد تعزیراتی با بعضی دفاتر املاک متخلف طی هفته‌های اخیر نیز در ریزش قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است.

در روزهای اخیر پلمب دفاتر املاک متخلف در شهر جدید پرند کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت آپارتمان را در پی داشته است. از روز دوم خردادماه در تهران و پردیس نیز هفت دستگاه در همکاری با یکدیگر برخورد با بنگاه‌های فاقد مجوز و کسانی که موارد قانونی را رعایت نمی‌کنند آغاز کرده‌اند.

همواره نسبت به عملکرد برخی دفاتر املاک انتقاد وجود دارد. اخیرا سیدغنی نظری خانقاه - نماینده مجلس گفته است: متاسفانه به دلیل عدم نظارت درست چند بنگاه مسکن با یکدیگر هم دست می‌شوند و یک شبه قیمت مسکن را افزایش نجومی می‌دهند.

از دو سال قبل قرار بود ساماندهی صنف مشاوران املاک طی یک اقدام کارشناسی آغاز شود. افزایش میزان تنبیهات افراد متخلف، مقابله با قراردادهای صوری، اصلاح فرآیند دریافت حق‌الزحمه و استفاده از افراد مجرب در هیات مدیره اتحادیه از جمله مواردی است که مشاوران املاک خواستار انجام آن بودند.

دولت سیزدهم برای کنترل بازار مسکن، ساماندهی مشاوران املاک را در دستور کار قرار داده است. در این خصوص امکان دریافت کد رهگیری رایگان برای قراردادهای اجاره توسط مالکان و مستاجران و برخورد با بنگاه‌های فاقد مجوز، دو اقدامی است که به آرامش بازار مسکن کمک کرد. با توجه به وابستگی حق‌الزحمه مشاوران به قیمت املاک برخی مشاوران به افزایش قیمت مسکن دامن می‌زنند. دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب نیز از جمله تخلفات مرسوم برخی بنگاه‌ها محسوب می‌شود.

این در حالی است که طبق قانون نظام صنفی، تنبیهات مشاوران املاک متخلف چندان اثرگذار نیست. طبق قانون مذکور دفاتر املاکی که مرتکب تخلفات صنفی می شوند نهایتا یک هفته پلمب می‌شوند که با تنبیهات سایر صنوف در یک رده است؛ در حالی که با توجه به ارزش بالای مسکن که مهمترین دارایی خانوارهاست باید سطح برخورد با این صنف متفاوت باشد.

بعضا پیش می‌آید که مشاور املاک دچار تخلف شده و اتحادیه دسترسی او را به سامانه کد رهگیری مسدود کرده است.عده‌ای هم جواز ندارند و در مواردی پلمب مغازه تا سه ماه طول می‌کشد که در این سه ماه ممکن است خلاف‌های زیادی مرتکب شوند. شهروندان می‌توانند موارد تخلف دفاتر املاک را با شماره تلفن 7334 اتحادیه املاک گزارش کنند.

پ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد