قیمت‌گذاری دستوری خودرو به پایان می‌رسد؟

قیمت‌گذاری دستوری خودرو به پایان می‌رسد؟

به واسطه مصوبه جدید شورای عالی بورس عرضه خودرو در بورس کالا از سر گرفته شد. عرضه خودرو در بورس کالا چه مزیت‌هایی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، عرضه خودرو در بورس کالا در تاریخ 18 خرداد ماه با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت تعلیق شده بود. در آن زمان مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامه ای به شرکت های کارگزاری اعلام کرده بود که علیرغم آماده سازی زیرساخت های لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا با توجه به نامه معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می‌شود.

روز گذشته محسن علیزاده، عضو ناظر در شورای‌عالی بورس در تويیتی نوشت: شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار، امروز عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد.

مطالعه بیشتر: افزایش فساد‌ با واگذاری بورس کالا به وزارت صمت
مزیت عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: چند هفته پیش قرار بود که عرضه خودرو در بورس کالا اجرایی شود. اما با یک نامه توسط وزارت صنعت جلوی آن گرفته و در وهله بعد و با توضیح کارشناسان قرار شد که خودرو در بازار سهام عرضه شود.

وی ادامه داد: از طرفی سازمان بورس شیوه نامه داشت که قرار شد که با وزارت صمت هماهنگی کند تا قرعه کشی خودرو از بین برود. ایده اصلی این بود که نقش دلالی کمتر شده و درنهایت از بین برود و به نوعی شفافیت به وجود بیایید. این موضوع به واسطه عرضه و تقاضا در بورس کالا به وجود می‌آید.

این کارشناس بازارهای مالی اظهار می‌کند: مهم‌ترین دستاورد عرضه خودرو در این بازار کالایی، قیمت‌گذاری دستوری از روی این کالا برداشته می‌شود. این امر باعث پیشرفت صنایع خودروساز می‌شود و اگر این موضوع روی صورت مالی صنایع خودرویی اعمال شود، سهامدارا خرد می‌تواند منتفع شود و زیان سهامدار خرد نیز کاهش می‌یابد.

دیبا تشریح کرد: در حال حاضر تنها خودروهای داخلی در بورس عرضه می‌شوند و ممکن است به مرور خودروهای خارجی نیز وارد بازار سرمایه شوند. نهاد ناظر نیز با دید بهتری روی این موضوعات کار کند، تجربه قبلی نشان داده که عرضه خودرو در بازار سرمایه می‌تواند کاهش قیمت این محصولات و عایدی نقدینگی را نیز داشته باشد.

مطالعه بیشتر: حذف شاخص کل منطقی است؟ / جایگزین مناسب چیست؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد