صادرات فرش با کارت بازرگانی اجاره‌ای / 140 کارتن خواب فرش صادر کردند!

صادرات فرش با کارت بازرگانی اجاره‌ای / 140 کارتن خواب فرش صادر کردند!

صادرات فرش دستباف با کارت اجاره‌ای! رونق گرفته است. این خبری است که عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اعلام کرده و می‌گوید: رفتار نادرست بانک مرکزی با صادرکنندگان، باعث رونق قاچاق فرش از کشور شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سال گذشته بانک مرکزی بابت صادرات و عدم بازگشت ارز به کشور از یک لیست 250 نفره شکایت کرد. فهرستی که گفته شد با اسناد هویتی تعدادی کارتن خواب اقدام به پولشویی کرده بودند.

در همین زمینه عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف به تجارت‌نیوز گفت: گویا از میان این 250 نفر 140 نفر آنها فرش دستباف صادر کردند و ارزها را به کشور باز نگرداندند!

مرتضی میری گفت: سال گذشته بابت تعهدات ارزی به سران قوا نامه نوشتیم و ريیس جمهور به ريیس بانک مرکزی نامه نوشت تا برای صنعت فرش تسهیلاتی قايل شوند اما عبدالناصر همتی اعلام کرد از لیست 250 نفره‌ای که ارز را به کشور بازنگرداندند 140 نفر آنها فرش صادر کرده‌اند که ارز حاصل از صادرات آنها هنوز به کشور بازنگشته است. از این‌رو تسهیلاتی برای صنعت فرش قايل نشدند!

او توضیح داد: برای حل مشکل با نمایندگان بخش خصوصی مشورت کردیم و به دولت پیشنهاد دادیم از این پس تسهیلات دولتی در اختیار اعضای انجمن صادرکنندگان که اهلیت دارند، قرار گیرد تا این تشکل پاسخگوی رفتار اعضای خود باشد که هنوز پاسخی دریافت نکردیم.

آمارهای گمرک واقعی نیست

عضو هیات مدیره تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف معتقد است که آمارهای صادراتی صنعت فرش واقعی نیست؛ چرا که نرخ پایه صادراتی گاهی کم یا زیاد می‌شود و برخی اوقات فاکتورها با نرخ پایه صادراتی همخوانی ندارد اما به هر حال داده‌های بیرون آمده عدد رسمی هست که باید به آن اتکا کرد.

به گفته میری، بانک مرکزی در مقطعی کارت بازرگانی صادرکنندگان را تعلیق کرد، این در حالی است که صادرکننده نسبت به مشتریان خود در بازارهای جهانی تعهد داشته است. بنابراین از نظر او افزایش قاچاق یا صادرات فرش با کارت‌های اجاره‌ای ناشی از رفتارهای نادرست بانک مرکزی است.

عضو هیات مدیره صادرکنندگان فرش دستباف نسبت به وضعیت صادرات فرش در سال 1400 ابراز امیدواری کرد و گفت: امسال با تشکیل ستاد راهبری فرش ایران که متشکل از نمایندگان بخش‌خصوصی و دولتی است فضای خوبی برای توسعه فعالیت‌ها ایجاد می‌شود. از سوی دیگر با صدور دستور العمل جدید تعهدات ارزی تکلیف فعالان اقتصادی مشخص شده و به نظر می‌رسد امسال شرایط بهتری پیش‌رو است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد