یک امتیاز مثبت بزرگ برای بازار سرمایه

یک امتیاز مثبت بزرگ برای بازار سرمایه

افزایش قیمت نفت و سایر حامل‌های انرژی اثر مثبتی بر بازار سرمایه ما خواهد داشت؛ مشروط بر آنکه قیمت گاز در کشور ما دستخوش تغییر نگردد.

به گزارش بورس نیوز نفت برنت از قله 83 دلاری هم عبور کرد از سال 2014 تا کنون چنین قیمتی سابقه نداشته است.

حمید مرتضی کوشکی کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی قیمت نفت در ماههای آینده و تاثیر آن بر بازار سرمایه و بیان کرد: در حال حاضر بازار های جهانی تحت تاثیر بحران انرژی قرار گرفتند آن چه موجب افزایش قیمت نفت خام و قبل از آن افزایش قیمت زغال سنگ شده است افزایش قیمت گاز بوده است.

وی اضافه کرد: در پی افزایش قیمت گاز، کشورهای اروپایی حامل‌های انرژی دیگری را جایگزین سوخت گاز کردند و همین موضوع سبب افزایش قیمت محصولات مختلف از جمله زغال سنگ و نفت خام شده است.

کوشکی تاکید کرد: به نظر می‌رسد بحران انرژی حداقل تا نیمه اول سال 2022 ادامه خواهد داشت و مادامی که بحران انرژی در کشورهای اروپایی ادامه داشته باشد، قیمت حامل‌های انرژی بالا خواهد ماند و بعد از آن به تدریج قیمت ها تعدیل گردد. اما در کوتاه مدت انتظار کاهش قیمت حامل‌های انرژی و بازگشت و قیمت های چند ماه قبل وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به طور کلی تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بازارهای جهانی در بازار سرمایه ما مثبت خواهد بود چراکه با افزایش قیمت حامل های انرژی در جهان بهای تمام شده تولید محصولات مختلف در بسیاری از کشورهای صنعتی افزایش خواهد یافت؛ چرا که بسیاری از این کشورها امکان دسترسی به زغال‌سنگ ارزان را ندارند و ناچار هستند به جای گاز، سوخت دیگری از جمله متانول را جایگزین کنند که بهای تمام شده آن ها را افزایش داد در نهایت موجب افزایش قیمت محصول تولیدی آنها خواهد شد در مقابل در کشور ما شرکت‌های تولید کننده که امکان دسترسی به انرژی ارزان قیمت را دارند و محصول خود را متناسب با قیمت‌های جهانی عرضه می‌کنند، از افزایش قیمت حامل های انرژی در جهان منتفع می شوند.

کوشکی افزود: اما نکته اینجاست که دغدغه ای به نام احتمال افزایش نرخ انرژی در شرکت های ما وجود دارد. گاز، بعنوان خوراک در صنعت پتروشیمی کاربرد دارد. زمانی صحبت از سقف 13 سنت برای گاز پتروشیمی ها مطرح بود، در حالیکه صورتحساب ها نشان می دهد قیمت ها از این سقف عبور کرده و بنابراین اگر افزایش قیمت حامل های انرژی همراه با افزایش نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی ما باشد، بخشی از جذابیت شرکت‌های پتروشیمی ما را از بین خواهد برد.

البته افزایش احتمالی قیمت گاز، بهای تمام شده صنایع دیگری از جمله فولاد و سیمان را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ اما اثرگذاری افزایش نرخ گاز بر بهای تمام شده فولادی ها و سیمانی ها به اندازه صنعت پتروشیمی با اهمیت نخواهد بود. ضمن اینکه در صورت کمبود گاز در فصل زمستان و قطعی گاز، بعضی از صنایع احتمالا سوخت های دیگری از جمله مازوت و نفت کوره جایگزین گاز خواهد شد و قیمت این محصولات هم در بازار داخلی ما افزایش خواهد یافت که این موضوع طبیعتا پالایشیها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کوشکی در خاتمه تصریح کرد: افت قیمتی برای نفت خام متصور نیستم. به طور کلی افزایش قیمت نفت و سایر حامل‌های انرژی اثر مثبتی بر بازار سرمایه ما خواهد داشت؛ مشروط بر آنکه قیمت گاز در کشور ما دستخوش تغییر نگردد. در صورت عدم افزایش نرخ گاز صنایع، صنعت پتروشیمی و پالایشی پتانسیل رشد خواهند داشت و گزینه های نسبتا مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهند بود. علاوه بر این افزایش قیمت نفت و افزایش نرخ ارز در چند وقت اخیر می تواند تاثیر مثبتی هم بر درآمدهای ارزی دولت داشته باشد و بخشی از کسری بودجه دولت را جبران کند؛ به شرط آن که دولت امکان فروش نفت را داشته باشد. همچنین زمزمه هایی از حذف ارز دولتی هم مطرح است که این اتفاق هم در کاهش میزان کسری بودجه دولت موثر بوده و اتفاق خوشایندی برای بازار سرمایه خواهد بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد