با برجام یا بی برجام؛ تورم حداقل 40درصد

با برجام یا بی برجام؛ تورم حداقل 40درصد

یکی از موضوعاتی که در حوزه اقتصـادی اثر مستقیم دارد برداشته شدن تحریم‌هاست، اما با وجود اینکه مذاکرات و بازگشت ایران و کشور‌های طرف برجام، به این معاهده کمی زمانبر است و معلوم نیست که طرفین چه زمانی به توافق قطعی دست پیدا کنند، عملا احیای برجام در سال 1400 و نمود آثار آن در اقتصاد منتفی محسوب می‌شود.

وحید شقاقی‌شهری؛ تحلیلگر مسايل اقتصادی در روزنامه آرمان ملی نوشت: یکی از موضوعاتی که در حوزه اقتصـادی اثر مستقیم دارد برداشته شدن تحریم‌هاست اما با وجود اینکه مذاکرات و بازگشت ایران و کشورهای طرف برجام، به این معاهده کمی زمانبر است و معلوم نیست که طرفین چه زمانی به توافق قطعی دست پیدا کنند، عملا احیای برجام در سال 1400 و نمود آثار آن در اقتصاد منتفی محسوب می‌شود.

در کنار آن در یک ماه گذشته دلار از 23 هزار و 500 تومان به 27 هزار و 100 تا 200 تومان رسیده است و این اتفاق تبعات افزایش قیمت‌ها را در دو سه ماه آینده به کشور ما تحمیل خواهد کرد و تورم امسال با برجام حدود 40 درصد و بدون برجام عددهایی بالاتر از 50 یا 60 درصد باشد. یعنی حتی اگر برجام در ماه‌های پیش‌رو به نتیجه برسد و انتظارات تورمی فروکش کند، حدود 40 درصد تورم را تا پایان سال1400 خواهیم داشت.

کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی و نبود منابع درآمدی کافی برای پوشش این کسری قطعا در ماه‌های آینده، دولت را گرفتار خواهد کرد. از این باید متمم بودجه را آماده و به مجلس بدهد و این کار باید در چند هفته آینده انجام شود. این اقدام نیازمند اتخاذ تصمیمات روشن، سخت و قابل اجرا دارد چراکه با اینکار دولت باید در مقابل ذینفعان و توده مردم قرار بگیرد و آنها را به کاهش بودجه اقناع و افکار عمومی را برای پذیرش این موضوع آماده کند.

در غیر این صورت اگر نتواند متمم بودجه را آماده کند، باید به سراغ اوراق بدهی برود که این اوراق اگر برای سال 1400 پاسخگو باشد اما دولت که نمی تواند تا ابد با انتشار اوراق بدهی کشور را اداره کند. اوراق بدهی یک مسیر گذرای کوتاه مدت است و صرفا دولت می‌تواند برای امسال از آن استفاده کند البته اگر خریداری برای آن داشته باشد،چراکه دولت دوازدهم در اواخر دوره خود نتوانست در این زمینه موفق عمل کند.

بنابراین به نظر می‌رسد که دولت جز با ساماندهی نظام مالی خود و با تکیه بر انضباط مالی و حذف هزینه‌های اضافه و کوچک‌تر شدن و سپردن اقتصاد به دست بخش خصوصی و همچنین ادامه مذاکره و برداشتن تحریم ها راهی برای بهبود اقتصاد کشور ندارد و باید پذیرفت که امروز کشور در شرایط خاصی قرار دارد و همانا تصمیمات سخت است که می‌تواند به کمک مدیریت اقتصادی و سیاسی کشور بیاید و دولت در این خصوص باید اقدام جدی انجام دهد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد