آیا نسخه اردوغان برای ایران هم قابل اجراست؟/ دولت به سپرده‌های بانکی غرامت می‌دهد؟

آیا نسخه اردوغان برای ایران هم قابل اجراست؟/ دولت به سپرده‌های بانکی غرامت می‌دهد؟

به گفته یک کارشناس اقتصادی یکی از عوامل سقوط ارزش پول ملی ایران کاهش نرخ بهره واقعی در کنار ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره اسمی است. آیا می‌توان روی سپرده‌های بانکی غرامت گرفت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت ترکیه اعلام کرد به سپرده‌های بانکی لیری تضمین می‌دهد که از نوسانات نرخ ارز در امان بمانند. بعد از این اعلام، لیر مجددا روندی صعودی پیدا کرد و از نرخ 18٫36 لیری به ازای هر دلار به 11٫11 واحد تقویت شد. این بزرگترین رشد لیر در چهار دهه اخیر بوده است.

تحت قانون جدید، زمانی که افت ارزش لیر از نرخ بهره پیشنهادی بانک‌ها بیشتر شود، دولت ضرر دارندگان سپرده‌های بانکی به لیر را جبران می‌کند. به عنوان مثال اگر افت ارزش لیر در برابر دلار در یک سال 30 درصد باشد و نرخ سپرده 14 درصد، آنگاه خزانه‌داری ترکیه این اختلاف را به جیب سپرده‌گذاران بازخواهد گرداند.

کامران ندری، عضو هیات عملی دانشگاه امام صادق در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز در این باره می‌گوید: اردوغان با سیاست کاهش نرخ بهره بانکی مشکلاتی همچون تورم و جهش نرخ ارز را برای اقتصاد کشورش به وجود آورد.

وی ادامه می‌‌دهد: ريیس جمهور ترکیه برای جبران این سیاست وعده پرداخت غرامت روی سپرده‌های بانکی را به شهروندان خود داده است، تا مردم سپرده‌های خود را از بانک خارج نکنند.

به گفته این کارشناس اقتصادی اردوغان سیاست‌های گذشته ایران را تکرار می‌کند. کشور ما نرخ بهره را پایین نگه‌داشته و اجازه رشد نرخ بهره متناسب با شرایط اقتصادی را نداده است.

ندری همچنین می‌گوید: به همین دلیل مردم تمایلی به سپرده‌گذاری در بانک‌ها را ندارد، درعوض روی خانه، ماشین، ارز، طلا و حتی وسایل خانه سرمایه‌گذاری می‌کنند که این موضوع باعث تورم و درنهایت کاهش ارزش پول ملی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی به تفاوت وضعیت ایران و ترکیه اشاره کرده و توضیح می‌دهد: اردوغان خیلی زود به این جمع‌بندی رسیده که برای جلوگیری از خروج پول از سیستم بانکی باید خیال مردم از حفظ ارزش لیر راحت باشد.

وی تاکید می‌کند: ريیس دولت ترکیه می‌توانست به جای پرداخت غرامت روی سپرده‌ها، نرخ بهره را افزایش دهد. در اصل پرداخت غرامت همان افزایش نرخ بهره به گونه‌ای دیگر است.

ندری در ادامه می‌گوید: موضوع افزایش نرخ بهره واقعی یا پرداخت غرامت روی سپرده‌های بانکی در اقتصاد ایران نیز امکان‌پذیر است.

به گفته این کارشناس اقتصادی یکی از عوامل سقوط ارزش پول ملی ایران کاهش نرخ بهره واقعی در کنار ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره اسمی است.

ندری در نهایت تاکید می‌کند: نرخ بهره اسمی باعث تورم می‌شود. خطای سیاستی ایران در ترکیه هم رخ داد با این تفاوت که اردوغان به جمع‌بندی و حل مشکل رسید.

مطالعه بیشتر: اتفاق مهم برای لیر ترکیه/ افزایش قیمت لیر ادامه‌دار است؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد