شفاف‌سازی نحوه تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاری

شفاف‌سازی نحوه تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاری

محمد عطایی: «مراجع نظارتی الزامی برای تسویه اعتبارات کارگزاری‌های فعال در بازارسرمایه در پایان سال مالی شرکت‌های کارگزاری ندارند.»

محمد عطایی مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نحوه تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاری به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: مقررات ناظر بر فعالیت شرکت‌های کارگزاری در حوزه معاملات اعتباری اوراق بهادار شامل الزامات دستورالعمل های خرید اعتباری و کفایت سرمایه در تمام سال و نه در پایان سال و به طور مستمر و یکسان اعمال شده و مورد نظارت قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: به بیان دیگر اعطای اعتبار به مشتریان توسط شرکت‌های کارگزاری و تسویه آن تابع الزامات قرارداد خرید اعتباری منعقده بین کارگزاری و مشتریان است نه تابع زمان؛ بنابراین، این شايبه که تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاری با اعمال فشار از سوی واحدهای نظارتی برای رعایت مقررات توسط شرکت‌های کارگزاری در اسفند ماه انجام می‌ شود، مورد تایید نیست.

عطایی ادامه داد: شایان ذکر است در حال حاضر صرفا 37 درصد شرکت‌های کارگزاری دارای سال مالی منتهی به پایان اسفند هستند. در این راستا الزام قانونی در خصوص تسویه اعتبارات مشتریان شرک‌های کارگزاری وجود ندارد و انتظار است در این فضا شرکت های کارگزاری همکاری لازم با مشتریان خود داشته باشند تا اعتبارگیرندگان تحت فشار تسویه قرار نگیرند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد