خداحافظی با خودروی زیر 100 میلیون تومان/ بازار به کدام سو می‌رود؟

خداحافظی با خودروی زیر 100 میلیون تومان/ بازار به کدام سو می‌رود؟

طی دو ماه گذشته از سال 1400، صنعت خودروی کشور با حواشی زیادی مواجه بود که مهم‌ترین نتیجه آن، پایان یافتن عرضه خودرو با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان توسط خودروسازان است.

به گزارش تجارت‌نیوز، صنعت خودروی کشور طی سه سال گذشته با حواشی زیاد مواجه بوده است؛ طی ماه‌های اخیر نیز این حواشی از نحوه قیمت‌گذاری گرفته تا درخواست خودروسازان از مجلس برای آزادسازی واردات در مقابل آزادسازی قیمت را در برگرفت. اما ماحصل درخواست‌ها و تصمیمات این شد که قیمت همه انواع خودروهای تولیدی کارخانه‌های داخلی به بالای 100 میلیون تومان صعود کرد و اینک مصرف‌کننده داخلی حتی در صورت ثبت‌نام و خرید مستقیم از کارخانه، نمی‌تواند با هزینه‌ای کمتر از 100 میلیون تومان، خودروی داخلی خریداری کند.

قیمت‌گذاری شورای رقابت در سال 1400

سناریوی نخست به قیمت‌گذاری شورای رقابت برمی‌گردد؛ این نهاد که در زمستان سال گذشته به علت ثبات نرخ تورم از اعلام نرخ جدید خودرو برای 3 ماهه پایانی سال عقب کشیده و اعلام کرده بود که از این به بعد قیمت خودرو به صورت 6 ماهه تعیین می‌شود، در 13 اردیبهشت ماه سال جاری مصوبه‌ای مبنی بر افزایش میانگین 9 درصدی قیمت خودرو را ابلاغ کرد.

مسيولان وزارت صمت و خودروسازان از این مصوبه شورای رقابت رضایت نداشتند و در ابتدا در مقابل این مصوبه مقاومت و تلویحا خواستار افزایش بیشتر قیمت خودروها شدند.

در همین راستا، دو گروه خودروسازی بزرگ کشور و انجمن قطعه‌سازان در نامه‌ای به ريیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خواستار آزادسازی واردات خودرو و قیمت گذاری شدند.

نکته قابل توجه در این درخواست خودروسازان آن است که با توجه به تعرفه‌های بسیار بالای واردات خودرو، حتی در صورت آزادسازی این محصول، قطعا انحصار از بازار خودروی کشور برچیده نمی‌شود که این اقدام بتواند مجوزی برای آزادسازی قیمت باشد.

افزایش بیش از 9 درصدی قیمت خودروها

پس از ارسال این نامه، خودروسازان اقدام به اجرای مصوبه شورای رقابت کرده و قیمت‌های جدید را اعلام کردند که بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروسازان قیمت را بیش از 9 درصد افزایش داده‌اند و به نوعی دستشان در تعیین قیمت‌های جدید باز بوده است.

با این اقدام، دیگر قیمت کارخانه‌ای هیچ خودرویی در کشور کمتر از 100 میلیون تومان نیست.

افزایش قیمت محصولات ایران خودرو

به عنوان مثال بررسی قیمت‌های جدید گروه خودروسازی ایران خودرو نشان می‌دهد که قیمت هشت خودرو، بالای 12 درصد با افزایش مواجه شده است.

برای مثال:

سمند ال ایکس 12.6 درصد افزایش قیمت داشته و از 117 میلیون و 598 هزار تومان به 132 میلیون و 455 هزار و 700 تومان رسیده است،

قیمت پژو 207 دنده‌ای با 12.7 درصد افزایش از 160 میلیون و 711 هزار تومان به 181 میلیون و 173 هزار و 300 تومان رسیده است،

قیمت پژو پارس با 14.5 درصد افزایش از 122 میلیون و 410 هزار تومان به 140 میلیون و 273 هزار و 500 تومان رسیده است،

قیمت پژو 206 تیپ 2 با 14.5 درصد افزایش از 110 میلیون و 974 هزار تومان به 127 میلیون و 122 هزار تومان رسیده است،

قیمت سمند ای اف سون با 14.5 درصد افزایش از 115 میلیون و 825 هزار تومان به 132 میلیون و 701 هزار تومان رسیده است،

قیمت سمند ای اف سون دوگانه سوز با 14.5 درصد افزایش از 121 میلیون و 795 هزار تومان به 139 میلیون و 566 هزار و 300 تومان رسیده است،

قیمت پژو پارس ال ایکس با 14.6 درصد افزایش از 127 میلیون و 212 هزار تومان به 145 میلیون و 795 هزار و 400 تومان رسیده است

و قیمت دنا پلاس با 14.7 درصد از 166 میلیون و 985 هزار تومان به 191 میلیون و 534 هزار و 500 تومان رسیده است.

افزایش قیمت محصولات سایپا

همچنین بررسی قیمت‌های جدید سایپا نشان می‌دهد که:

ساینا دنده‌ای با 12.6 درصد افزایش از 92 میلیون و 928 هزار تومان به 104 میلیون و 649 هزار و 600 تومان رسیده است،

ساینا S معادل 142 میلیون و 536 هزار و 700 تومان رسیده است،

تیبا صندوقدار با 14.6 درصد افزایش از 87 میلیون و 800 هزار تومان به 100 میلیون و 630 هزار و 500 تومان رسیده است،

تیبا 2 با 11.6 درصد افزایش از 95 میلیون و 426 هزار تومان به 106 میلیون و 518 هزار و 800 تومان رسیده است،

کوییک دنده‌ای با 8.7 درصد افزایش از 129 میلیون و 755 هزار تومان به 141 میلیون و 61 هزار و 400 تومان رسیده است،

کوییک S معادل 154 میلیون و 994 هزار و 900 تومان و شاهین با 9.3 درصد افزایش از 267 میلیون تومان به 291 میلیون و 871 هزار و 200 تومان قیمت خورده‌اند.

نکته قابل تامل آنکه پس از افزایش قیمت، خودروسازان پس از دو ماه تعلل در پیش‌فروش، به سرعت اقدام به برگزاری پیش‌فروش با قیمت‌های جدید کردند.

واکنش سرد بازار به قیمت‌های جدید

اگرچه انتظار می‌رفت بازار همچون گذشته در برابر این قیمت‌های جدید واکنش هیجانی نشان دهد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل عدم حضور مشتری در بازار و حاکمیت رکود، قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته و همچون هفته‌های گذشته است.

آنطور که فعالان بازار خودرو اعلام می‌کنند هم مشتریان و هم فروشندگان همچنان چشم انتظار کاهش نرخ دلار و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

در حال حاضر در کف بازار، قیمت تیبا 125 میلیون تومان، تیبا دو 133 میلیون تومان، پراید 131 معادل 114 میلیون تومان، کوییک معمولی 148 میلیون تومان، ساینا 141 میلیون تومان، پژو پارس سال 225 میلیون تومان، سمند ال ایکس 187 میلیون تومان، 206 تیپ دو 202 میلیون تومان، 405 اس ال ایکس 209 میلیون تومان، 206 تیپ پنج 256 میلیون تومان و دنا 269 میلیون تومان است.

منبع: مهر

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد